[Csaladtortenet 2] Nevek változása

"Dr. Balás István" balpista at balpista.hu
2011. Aug. 26., P, 22:26:15 CEST

Kedves Éva!
Az állami anyakönyvekben 1895-től - kevés kivételtől eltekintve -
rögzült a nevek írásmódja. Ha egy Sághy-t az első alkalommal, akár csak
tévedésből is Sági-nak anyakönyveztek, s ő (gyermek esetén a szülei) ezt
nem tartotta lényeges ügynek, s nem kérte annak helyesbítését, akkor ezt
követően a leszármazóknál már törvényszerűen beragadt a Sági írásmód,
mert a szabályosan eljáró anyakönyvvezető nem tehetett mást.
Manapság is gyakran találkozom olyan személyi igazolványokkal, ahol az
abban olvasható, azaz "hivatalosan" használandó, pl. szerződésbe
beírandó név más, mint amit az ügyfél tud, de amikor felhívom a
figyelmet a névkijavítás lehetőségére (és procedúrájára), az ügyfél
legyint, mert nem tartja kardinális kérdésnek. (Pl. a férj neve:
Valasek, a felesége viszont: Valásékné. Végülis: néhány ékezet ide vagy
oda szerintük nem számít! .. Azt meg sem mertem kérdezni, hogy vajon a
gyerekeiket hogy hívják?)
Miért lett volna másként 116 évvel ezelőtt?
BalásPista