AW: [Csaladtortenet 2] törvénytelen gyerek

_R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu
2011. Nov. 24., Cs, 15:43:55 CET

Kedves Tamás!

Persze, hogy manapság nem kell emmiatt szégyenkezned.
De annak idején a társadalmi berendezkedés más volt.
A törvénytelen gyerek az anyának nagy nyüg volt. Ezt mindenki tudta és ezért bélyegezték meg a gyerekén keresztűl mind az anyát (aki ismert volt) mind az esetleg ismeretlen apát (Páter Ignotus!)
De találtam olyan bejegyzést is, hogy az anya egyszrűen "Éva" volt, vezeték név nélkül.
Ne felejtsük el, hogy annak idajén a házasság egyszerűen anyagi okokból nem jöhetett létre. Vagy meg akartak házasodni, de az apa előbb elhunyt.
De azt is el tudom épzelni, hogy a cseléd-lány és a béres-legény megszerették egymát, de több okból nem házasodhattak (még) össze. Mikor a lány gazdája meglátta a gömbölyödő pozakot, akkor elzavarta a lányt máshova, a fiút pedig nem engedték el.
Ezek mind emberi dolgok. Csak egy dolog volt bennük közös: a házasságon kívül született gyereket felnevelni sokkal nehezebb volt mint az olyant, aki egy családhoz érkezett.
(Lehet, hogy a cigány nagycsaládoknál más (ősibb?) volt a társadalmi berendezkedés, ezért volt köztük sok "törvénytelen".
 Érdekes a rimaszombati születési anyakönyveket megnézni. Ott mindig be van írva, hogy "cigány" vagy "zingara". De ennek ellenére sokuknál a keresztszülők nemes emberek voltak. (Házi cigány? kedvenc zenész?) Vagyis úgy látszik nem volt meg a ma létező hasadék.)

Üdv.
István

- * -  A IV. Családkutatói Találkozó elöadásainak elérhetösége: www.rakovszky.net - * -

- * -  A Rakovszky család honlapja / Web-site of the family Rakovszky / Website der Familie Rakovszky:    www.rakovszky.eu    - * -