[Csaladtortenet 2] törvénytelen gyerek #s anyakönyvek

László Pataky laszlo.pataky at gmail.com
2011. Nov. 25., P, 09:41:51 CET

Kedves listatársak,
Törvénytelen:

Tapasztalataim szerint, és sok kutatónál itt siklik félre a kutatás,
gyakran előfordul, hogy bár a bejegyzett szülőpár nem törvényes
férj-feleség, gyermeküknél mégsincs erre semmiféle utalás, mondjuk egy
"illegitim" szócska szerepeltetése. Sokszor előfordul, hogy a házastársak
kikacsintanak a kapcsolatból, más-más fészekalját gyarapítva, az
anyakönyvben ez viszont csak közvetett módon nyomon követhető.

Ennek nagyon sok oka van és lehet. Most csak kettővel hozakodnék elő. Mária
Terézia óta lehetőség volt arra, hogy az apa, akkor is bekerüljön az
anyakönyvbe, ha nem férj, ám ebbe beleegyezik, és a gyermeket nevére
veszi. Ilyenkor, persze ez tájegységenként, püspökségenként változó, a
szülpár ilyennemű státuszát sokszor nem tüntetik fel. A helyi pap sem
mindig jeleskedett, hogy ebből a szempontból pontosan vezesse az
anyakönyvet. Püspöki látogatásokkor, az egyházközség állapota is terítékre
került, ezért aztán neki sem volt érdeke, hogy reklámozza a házastársi
kapcsolaton kívüli születéseket. Összefoglalva: a házasságon kívül
született gyermekek vizsgálatánál nem tanácsos csak az "illegitim"
minősítésekre hagyatkozni.

Meddig szültek?

Ameddig a természet engedte. Ez, sokszor 45-46. életévet is jelentette.
Mégis, ilyen korban, a termékenység csökken, nem mindig a korábban jellemző
1-3 éves periodusban születnek a kései gyerekek. Én találtam már olyat is,
hogy az utolsó és az utolsó előtti gyerek között 6-7 év volt a korkülönbség.

pl