[Csaladtortenet 2] Érdekes vezetéknév

Németh József nemeth.jozsef at vpmegye.hu
2011. Nov. 25., P, 09:59:01 CET

Jók! De ezek inkább ragadványnevek, mint kettős családnevek. A ragadványnevek eredetét nehezebb kikutatni és sokszor nem is lehet, mert néhány generáció alatt eltűntek, és aztán jöttek újabbak. Eredetük négyféle (egy szakcikkben olvastam):
1. anya vagy feleség családnevéről való megkülönböztetés
2. foglalkozás (Kovács Sántha)
3. testi tulajdonság (Sánta Kovács)
4. származási helyről
Nagy szerencsénk ha beírják őket az anyakönyvbe!!! Megkönnyíti az azonosítást.
Saját apai kutatásaimban a ma elég csúnyán hangzó Geczi Németh viszi nálam a prímet, ez sem derogálna nekem amúgy, de úgy néz ki a Roki (vagy Róki) Németh-ek voltak az őseim.
De nagypapáról én már "a Nyeszli Németh unokája" voltam, fogalmam nincs az eredetéről sajnos.
A környékünkön és -Szombathely környéki falvak- és a faluban annyi Németh volt, muszáj volt megkülönböztetni őket.
(már ragadványnév nélküli) Németh József