[Csaladtortenet 2] Kniazdwor - Galícia

Krisztián Skoumal skoumi.gen at gmail.com
2011. Okt. 18., K, 21:24:25 CEST

Kedves Imre,

nem nagyon akarlak elkeseríteni, de szerintem nincs emlékmű se...
tekintettel arra, hogy a település ma Knyazsdvir (Княждвір) néven fut
Ukrajnában, ahol nemigen van emlékműve az I. vh-ban elesetteknek.
Szovjet-oroszék és ukránék nem foglalkoztak ezzel, sőt, ami nem
pravoszláv egyházi volt (itt most nyilvántartásokra, anyakönyvekre
gondolok), azokat megsemmisítették... a halottakat tömegsírokba rakták
(jó esetben), de ezeket is át- meg átpakolgatták más, nagyobb
gyűjtőhelyekre. Dokumentálás? Hááát, nemigen, úgy tűnik...

Dédapám 300 km-rel északabbra esett el, de gyakorlatilag nulla esélyem
van, hogy megtaláljam, hol hantolhatták el... Minden létező illetékes
levéltárral (ukrán, orosz, bécsi és budapesti hadtörténeti), és
szervezettel (Fekete Kereszt, meg még volt valami, de most nem
emlékszem a nevére) felvettem már a kapcsolatot - zéró eredménnyel. A
helyi önkormányzatok válaszra sem méltattak (pedig postán küldtem
levelet, mert még internet sem nagyon van az ukrán vidéken - csak
istentelen szegénység).

Persze azért próbálkozz, mert sosem lehet tudni... Az
Ivano-Frankivszk-i Levéltár illetékes a településsel kapcsolatban.
Illetve a neten vagy egy településtörténet szerű szöveg -
természetesen ukránul... :)
(http://www.vesna.org.ua/txt/futuluichukv/kniajdvir.html)

Belelestem, de csak annyit ír, hogy többször is gazdát cserélt a falu
a háborúban, és a mai napig vannak árkok, melyek a háborúra
emlékeztetnek. Nyilván csak a falu hőseit említi meg, a "megszállókat"
nem...

Üdv:
Krisztián