[Csaladtortenet 2] confirmatio

Richárd Inzsöl inzsoel at gmail.com
2012. Ápr. 27., P, 07:46:12 CEST

Kedves Gyuri!
Csak "konfirmálni", vagyis megerősíteni tudom Melinda mondatait.
Jómagam is bérmáltam már - püspöki engedéllyel - felnőtt (apám
korabeli), 30 éve házas férfit, és készítettem is fel hasonló cipőben
járó asszonyt a bérmálásra, aki korábban már házasságot kötött. A
római katolikus egyházi házasságkötésnek valóban nem feltétele az
előzően megtörtént bérmálkozás és/vagy elsőáldozás. Ezt "régen" és
egyes plébánosok mai is ugyan "megkövetelik", és akkor egy pár hetes
gyorstalpalón "felkészítik" az illető menyasszonyt vagy vőlegényt az
elsőáldozásra és a bérmálásra, meg is kapják ezeket a szentségeket,
aztán házasságot kötnek, utána pedig ugyanúgy nem törődnek az
egésszel, mint annak előtte, akkor inkább kössön házasságot az illető
"csupán" a keresztség szentségével, és valóban, később, ha kéri és
(viszonylag) komolyan gondolja, hogy elsőáldozó és bérmálkozó is akar
lenni, akkor készüljön fel rá annak rendje-módja szerint..., az előző
variáció esetében úgyis csak "kényszerből" venni fel, mintegy
feltételként a házasságkötéshez, a másik két szentséget...
Ezen kívül pedig talán ismert dolog az is, hogy egyházi házasság
püspöki engedéllyel köthető ún. valláskülönbség esetén is, vagyis ha
az egyik fél nem keresztény (és nem zsidó) vallású, illetve ha ún.
"felekezetnélküli", vagyis nincs megkeresztelve és valójában nem is
áll szándékában, de más vallások felé sem érdeklődik, ez esetben a
katolikus fél számára ugyanúgy érvényes ez a házasságkötés, mintha egy
másik katolikus féllel kötötte volna, a felekezetnélküli felet viszont
csak az köti, hogy még egy ilyen valláskülönbséggel megkötött
házasságot nem köthet, illetve, ha később mégis megkeresztelkedne ő
is, akkor pedig a korábbi valláskülönbséggel kötött házasság
szentségileg is érvényessé válik az ő esetében is...
(Elnézést kérek, hogy én is írtam ehhez a témához, ugyanis a listán
/legalább itt/ szeretnék csak a családtörténet-kutatással foglalkozni,
de talán érdekes lehet másoknak is az, amit leírtam...!)
Akiknek még nem válaszoltam családfához kért adatok tekintetében,
szeretettel kérem a türelmüket, talán hétfő-kedden lesz egy kis
szabadidőm...
Richárd atya