[Csaladtortenet 2] Hunyadytól / kárpátaljai anyakönyvek megsemmisitése

Nyitrai István nyitraid at freemail.hu
2012. Aug. 14., K, 21:27:56 CEST

Kedves Listatársak! Én a témában személyesen is érintett vagyok, mert családtagjaim, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye területén éltek. A Nyíregyházi levéltárban sok település anyakönyve hiányzik, nincs kutatási lehetőség. A problémámmal ez év elején megkerestem dr Kujbusné Mecsei Évát, a levéltár igazgatóját  is. A válasz leveléből most idézek: A családkutatók számára az egyik legfontosabb irattípus az anyakönyv. Intézményünk biztonsági másodpéldányokat őriz mind az egyházi, mind a polgári anyakönyvekből. A levéltári törvény szerint a születési anyakönyvek 90, a házassági 60, a halotti 30 év eltelte után kutathatóak. Sajnos az anyakönyvek nagyon hiányosak. Főként a Szabolcs megyeiek maradtak nálunk. A szatmáriaknak és a beregieknek nagy része a határon túli levéltárakba került. Közkinccsé válásukra folyamatosan törekszünk: pályázati lehetőségeket keresünk, amelyek segítségével digitalizálhatnánk és virtuálisan egyesíthetnénk a régi megyék iratait, köztük az anyakönyveket. Sajnos eddig még nem jártunk sikerrel. Természetesen mindehhez az is kellene, hogy mindhárom ország kultúrpolitikája fontosnak tartaná az iratokhoz való hozzáférést és olyan uniós és hazai pályázatok jelennének meg, amelyek során pl. a beregszászi és a nyíregyházi levéltár együttműködve digitalizáltathatná Bereg megmaradt írott forrásait és ezáltal interneten mindenki számára elérhetővé válnak. Bízzunk benne, hogy előbb-utóbb így lesz! Ennek hiányában a levéltár, amely rendkívül szerény költségvetésből gazdálkodik évek óta, nem tudja biztosítani a munka költségeit (hiányzik a megfelelő technikai eszköz, a sávszélesség, az adatbáziskezelő program, a munkát végzők munkabére, a településekre történő kiutazáshoz szükséges autó futásdíja stb.) Ha létre jönne egy projekt az anyakönyvek mentése érdekében, én abban szívesen részt vennék. Mivel kisnyugdíjas vagyok, az anyagi lehetőségeim korlátozottak, pénzzel nem tudok hozzájárulni, csak személyes közreműködéssel. Szabad ember vagyok, akár több hétre is távol tudok maradni az otthonomtól. Üdv.: Nyitrai István