AW: [Csaladtortenet 2] elönevek

_R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu
2012. Feb. 1., Sze, 15:43:48 CET

Kedves Máté!
Kempelen Béla 24 különböző(?) Moré nevű nemes családot említ. Ezek között viszont nincs szentiványi, de csak 11-nél említ előnevet.
Tulajdonképpen az "lőnevek" ccsaládmegkülönböztető nevek voltak és részbena birtokok öröklődése számára voltak fontosak.
Pl egy roskoványi Móré nem formálhatott jogot a györkei Móré birtokra.
De mivel nagyon sokszor csak címeres-levelet kapott egy új nemes és hozzá semmilyen birtokot, nem is volt szükség ez előnévre. Viszont, ha egy-egy egész falut nemesítettek meg, akkor már igen.
Manapság az előneveknek csak az a szerepe, hogy a különféle azonos vezetéknevű családokat egymástól megkülönböztesse, vagyis egy családmegkülönböztető szó/kifejezés, amire azért is van szó, mert a nemzet alapjai a családok. Ha a családok elfelejtik az összetartozást, akkor a nemzet is könnyebben széthull, vagy felbomlasztható.

Üdv.
István

- * -  A IV. Családkutatói Találkozó elöadásainak elérhetösége: www.rakovszky.net - * -

- * -  A Rakovszky család honlapja / Web-site of the family Rakovszky / Website der Familie Rakovszky:    www.rakovszky.eu    - * -