[Csaladtortenet 2] évforduló

Hirschler András smartlines at smartlines.hu
2012. Feb. 13., H, 18:50:28 CET

Egyik felmenőm adatait keresvén elvállaltam Bocsor Lacinak, hogy indexelem a
Budapest V. ker halálozási anyakönyveket. A munka során a magyarországi
Holokauszt egy általam alig ismert vonatkozásával is szembesültem. 1944
márciusától, a németek bevonulása nyomán, majd a nyilas hatalomátvétel
hatására ugyanis a Pesten még a különféle korlátozó intézkedések mellett is
viszonylag konszolidáltan élő zsidók tömegesen menekültek a halálba.
Gázmérgezés, "magasból való leugrás", önakasztás, fejlövés, ciánmérgezés,
stb ­- az anyakönyvben oldalakon át sorakoznak ezek a halálokok. Nagyon sok
esetben házaspárok vagy anyák gyermekükkel, olykor egész családok
választották az öngyilkosságot a gettó, a koncentrációs táborok vagy a
kényszermunka kilátása helyett. Döbbenetes és megrázó élmény az anyakönyvben
sorakozó rideg adatok mögött megérezni a tehetetlen kétségbeesést, ami
ezeket az embereket végzetes tetteikre bírta.

Március 19-én lesz a német bevonulás 68. évfordulója ­- a szélsőjobb számára
talán újabb lehetőség az ünneplésre. Másoknak ­- számomra, számunkra ­-
alkalom a főhajtásra, elpusztított honfitársainkra emlékezve.

Hirschler András