[Csaladtortenet 2] bábaképzés

Éva Radóczy radoczy.eva at gmail.com
2012. Feb. 17., P, 13:18:34 CET

Kedves Levelezők!

igen, lehetne gyűjteni

nemrégiben kassai filmeket néztem és feltűnt, hogy sok szülésznő segítette
világra a kisbabákat.1900-1909 között kb 90. ezeket kiírtam, és tervezem,
hogy egy excel táblázatban összerendezem őket. máshol nem vettem észre,
hogy ilyen magas lenne  a számuk.  statisztikát nem gyűjtöttem róluk, de
talán így is használható.

*"1908.augusztus 6.* Kihirdetik az 1876. évi közegészségügyi törvényt
módosító 1908: XXXVIII. törvénycikket, mely értelmében a település a
körorvos útján felügyel a magánfelek által dajkaságba adott és az állami
menhelyek által elhelyezett gyermekek ápolására. A csecsemőhalandóság
elleni küzdelem előmozdítása érdekében előírja: a helyi hatóság köteles
szakképzett bábát tartani. Bábaképzés az 1910-es években 12 helyen folyt
Magyarországon. Bábának 20-40 éves, jó erkölcsű és egészséges, írni-olvasni
tudó nők jelentkezhettek. Az okleveles bábák önállóan vezethették le a
normális lefolyású szüléseket, gondozhatták az újszülötteket, a
gyermekágyas anyákat. A 4-6 hetes tanfolyamon kiképzett cédulás bábák
rendszerint 1-1 községben folytathatták tevékenységüket. Az 1908. évi
törvény értelmében 800 lakos feletti községnek okleveles bábát kell
alkalmaznia, 10 ezer lakosig hármat, e fölött 5 ezer lakosonként 1-1 bábát
kell foglalkoztatni."  részlet Burucs Kornélia :Állam és  gyermekvédelem
1891-1918
http://www.tankonyvtar.hu/historia-1997-056/historia-1997-056-allam
hirtelen ezt találtam , ja és egy képeslap
http://gyujtemeny.zsibvasar.hu/kepeslap/magyarorszag-1920-elott/felvidek/kassa-babakepzo-intezet-3303779.html

ha gondoljátok, ki-ki küldje el eddigi gyűjteményét nekem, valahogy sort
kerítek a táblázatra.(persze ha valakinek van már egy többszáz neves
gyűjteménye, átengedem és küldöm az enyémeket)

üdv r.Éva