[Csaladtortenet 2] értekezés a nemesekről

Tamás Solymosi solymitomi at gmail.com
2012. Feb. 19., V, 13:19:51 CET

Ugyan mind Istvánnak, Mind Gábornak elküldtem a válaszomat közvetlenül is,
mégis ide is mellékelem, mert: tanulságos tanmese:

Kedves Gábor!

Az a helyzet, hogy nekem van olyan családrészem is, mely a Kempelenben
ugyan szerepel, de a Nagy Ivánban nem.

Szluha Mártonnal beszéltem telefonon, mert ő csinálta meg a Felvidéki
nemesi családokat. Lévén, hogy az én családomról Kempelen azt írja, hogy a
Nyitra megyei levéltár őrzi a dokumentumot róla, így jogosnak éreztem, hogy
Felvidékinek ítéljem meg. Szluha Márton közölte: az nem lehet. Mire mondom:
De Kempelenben ez van.

És itt megállt a tudomány!

A nagy poén az, hogy a település a Vágsellyében lévő levéltár körzetéhez
tartozik. Ott annyira nem tudtak semmit, hogy kb 1 éve amikor egy rokonra
ráleltem, akkor tőle kaptam egy címert, mely sajnos fekete-fehér, de a
lényeg, Vágsellyének én küldtem el mailban, mert ők semmit nem tudtak róla.

Azt megértem, hogy nem foglalkoznak vele, mert nem jelentős család,
mondhatnám: nagyon kicsi.

Így jártam.

Tamás

Kedves István!

Sajnos igazad van, a könyvek tele vannak hibákkal.
Sajnos az a baj, hogy a Királyi Könyvekbe csak azok kerültek be, akik
nemcsak megkapták a nemességet, de be is fizették annak a díját, hogy
bekerüljenek a Királyi Könyvekbe. Ennek ugyanis külön díja volt.
Ha nem volt pénze a nemesnek erre, akkor a nemességet megkapta, hiszen -úgy
tudom-, azt a nemesség megszerzése után 2 éven belül ki kellett fizetnie,
de lehet, hogy a bejegyzésre mér nem maradt pénze, így nem került be a
Királyi Könyvekbe. Szerintem ez az ősöm is így járhatott sajnos. És minden
bizonnyal külön pénz volt még a címer megrajzoltatása is. Szóval: nemesség?
Ugyan adómentességgel is járhatott, de nem biztos, hogy mindenre volt
pénze. Így sajnos rajtam a Királyi Könyvek sem segített. :(

Tisztelettel:

Tamás