[Csaladtortenet 2] adalék a polgári anyakönyvezés történetéhez / kérdésem/kérésem

"Dr. Balás István" balpista at balpista.hu
2012. Feb. 24., P, 17:02:58 CET


Kedves Kristóf!
Utána nézek, hogy egykor honnan kaptam az információt.
BalásP


2012.02.24. 12:27 keltezéssel, c.h.baiersdorf at t-online.de írta:
> Kedves Pista!
>
> Nagyszerü információ, nagyon örülök neki!
>
> De most még egy kérdés:
> tényleg Molnár Ferenc (Liliom) volt a nagyapja?
> Kíváncsi vagyok, s egy picit csodálkoznék,
> mert kerestem, s nem találtam rá bizonyítékot.
>
> Hálás üdvözlettel,
>
> Kristóf
>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
>
>
>
> ----- Original Message ----- From: ""Dr. Balás István"" 
> <balpista at balpista.hu>
> To: <c.h.baiersdorf at t-online.de>
> Cc: <csaladtortenet at levlista.theka.hu>
> Sent: Friday, February 24, 2012 10:28 AM
> Subject: Re: [Csaladtortenet 2] adalék a polgári anyakönyvezés 
> történetéhez / kérdésem/kérésem
>
>
>> Kedves Kristóf!
>> A budapesti születésű Molnár Tamás (1921-2010) 1946-ban emigrált. Az 
>> Egyesült Államokban élt, de 1990 után Magyarországon is sokat 
>> publikált katolikus filozófus, történész, politológus. Tanulmányait 
>> 1948-tól a Brüsszeli Egyetem, francia irodalom és filozófia szakán 
>> végezte, majd 1952-ben a Columbia Egyetemen filozófiai doktorátust 
>> szerzett. 1983-tól a Yale Egyetem vendégprofesszora, az argentínai 
>> Mendozai Egyetem díszdoktora. Az ELTE-n vallásfilozófiát adott elő, 
>> és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem filozófia professzora is volt. 
>> 1995-től a Magyar Művészeti Akadémia tagja. Politológiai műveiért 
>> Nizza városának ezüst dí­ját kapta, 1998-ban kitüntették a Magyar 
>> Köztársaság Érdemrend Középkeresztjével, 2000-ben Széchenyi-díjat, 
>> 2002-ben pedig Stephanus-dí­jat kapott.
>> Üdvözlettel:
>> BalásPista
>>
>>
>> 2012.02.24. 9:41 keltezéssel, c.h.baiersdorf at t-online.de írta:
>>> Kedves Dr. Balás Pista,
>>> nagyon tetszik, amit írál!
>>> Egyetlen kérdésem/kérésem:
>>> "Molnár Ferenc írónk
>>> Amerikában élő filozofáló unokája" - neve?
>>> Köszönettel a cikkért, köszönet elöre a válaszért!
>>> Baiersdorf Kristóf
>>>
>>> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
>>>
>>> ----- Original Message ----- From: ""Dr. Balás István"" 
>>> <balpista at balpista.hu>
>>> To: <csaladtortenet at levlista.theka.hu>
>>> Sent: Friday, February 24, 2012 12:28 AM
>>> Subject: [Csaladtortenet 2] adalék a polgári anyakönyvezés történetéhez
>>>
>>>
>>> Kedves István! Kedves Mindenki!
>>>
>>> Az európai - mai szóval liberális - filozófusok a XVIII. század eleje
>>> óta hangoztatták, hogy az emberek szabadságát két összefonódott hatalom
>>> béklyója akadályozza: az egyik az állam, a másik az egyház. Időnként
>>> összekapnak, de alapvetően erősítik egymást.
>>> Programszerűen hirdették meg tehát a célt: mindkettőt meg kell
>>> gyengíteni ahhoz, hogy az ember szabadsága kiteljesedhessen.
>>> Programszerűen hirdették meg a gyengítés eszközét is: szét kell
>>> választani az egyházat és az államot.
>>> Ez utóbbi program eléréséhez volt szükség a kötelező polgári
>>> házasságkötés, és a kötelező polgári anyakönyvezés előírására.
>>>
>>> Az egyház és állam szétválasztása Európában a XIX. században
>>> Magyarország kivételével már mindenütt megtörtént. Az eredménye
>>> mindenütt az egyház meggyengülése volt. A magyarok történelmi okok 
>>> miatt
>>> csak a kiegyezés után kerültek sorra.
>>>
>>> Hazánkban az 1868-1895 közötti ún. nagy kultúrharcnak a tétje nem
>>> önmagában a polgári anyakönyvezés kötelező bevezetése volt. Egy negyed
>>> századon keresztül izgalmas idők jártak: az egyház és az állam
>>> szétválasztásának szükségességében - ritka kivételként - Deák és 
>>> Kossuth
>>> egyetértett, a pápa viszont kiátkozással fenyegette Ferenc Jóskát, ha
>>> egy ilyen törvényt aláírna.
>>> Végül több törvény is megszületett 1895-ben. A kötelező polgári
>>> házasságkötést előíró törvény rögzítette: ha valakik egyházi házasságot
>>> mernek kötni a polgári házasságkötésük előtt, akkor őket - és a
>>> közreműködő rk. papot, ev. lelkészt, ref. lelkipásztort -
>>> pénzbüntetéssel illetve börtönnel büntetik. Ma már ugyan nincs ilyen
>>> előírás, de a magyar engedett az állami erőszaknak, s 100 év alatt
>>> megszokta: előbb az anyakönyvezető, s csak utána a templom...
>>>
>>> S az eredmény nálunk sem maradt el. Nem egyszerűen "megcsappant a 
>>> nyáj".
>>> Napjainkban az egyházi tevékenység - ahogy Molnár Ferenc írónk
>>> Amerikában élő filozofáló unokája keserűen megfogalmazta -
>>> "kísértetiesen hasonlít egy fakultatív szabadidős 
>>> klubtevékenységhez"...
>>>
>>> (A hazai házasságkötések eredetéről majd valamikor máskor...)
>>>
>>> BalásPista
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> 2012.02.23. 15:46 keltezéssel, Babcsányi István írta:
>>>> A felekezeten kívüliség 1895-től, a polgári anyakönyvezés 
>>>> bevezetésével nyert "polgárjogot".
>>>> Részben ezért is tiltakozott minden erejével a katolikus egyház a 
>>>> kötelező polgári anyakönyvezés ellen. Mert ha nincs a kötelező 
>>>> keresztelés, egyházi esketés, idővel félő, hogy megcsappan a nyáj.
>>>
>>>  ==  ==  ==  ==  ==
>>> _____________________________________________________________________________ 
>>>
>>> Felvidéki mikrofilmek "képszám" katalógusa: 
>>> http://www.macse.org/society/szlovakia.php?id=mic&mic=kep
>>> _____________________________________________________________________________ 
>>>
>>> családtörténet levelező lista: csaladtortenet at levlista.theka.hu ; 
>>> http://levlista.theka.hu/mailman/listinfo/csaladtortenet
>>> Levlista fórum: http://levlista.theka.hu/csaladtortenet/smfor/
>>> MaCsE lista: http://groups.google.com/group/macse?hl=hu
>>>
>>>
>>
>>
>
>



További információk a(z) csaladtortenet levelezőlistáról