AW: [Csaladtortenet 2] Kempelen Béla munkája

_R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu
2012. Feb. 25., Szo, 15:23:24 CET

Kedves Tamás!
1.) Az egy NAGY tévedés, hogy a név-végi "y" nemességet jelent.
Láttam már régi felvidéki anyakönyvekben mindenféle embert, akinek a nevét y-nnal írták, mégsem volt nemes. (Nem hiszem, hogyha nemes lett volna, akkor "foglalkozás/állapotként azt írták volna mellé, hogy cigány!)
Az aranyosmaróti Rakovszkyak nemesi származásáról sem vagyok egyelőre meggyőződve.
Jobbágyok, zsellérek, timárok szűcsök voltak. 1842 és kb 1847 között még Rakoszky néven szerepeltek.
De más anyakönyvekben is láttam olyant, hogy korábban Rakovszi-nak írták a nevet, aztán véglegesen Rakovszky-nak.
Nem tudom mi történhatett akkor, hogy a nevek írása így - mondhatnám egyik-napról a másikra - megváltozott, egységesedett.
Mivel más családok neveit nem figyeltem, nem tudom, hogy csak a Rakovszky névvel volt ez így, (ha igen akkor vajon miért?) vagy a legtöbb névnél.
Volt valami összeírás ami után kötelező lett a név írásmódja? vagy valami könyv, amiben a nevek helyesírása (legalább is a nemesieké) szabályozva lett?
Most nincs időm a pontos dátumokat megkeresni, de ha ez csak a Rakovszky névnél fordul elő, akkor az is egy kutatási téma lehet számomra, ha pedig sok névnél, akkor pedig más számára.

2.) Kempelen nagyon sokat hagy ki és néha alapvető másolási hibákat is csinál.

Üdv.
István

- * -  A IV. Családkutatói Találkozó elöadásainak elérhetösége: www.rakovszky.net - * -

- * -  A Rakovszky család honlapja / Web-site of the family Rakovszky / Website der Familie Rakovszky:    www.rakovszky.eu    - * -