[Csaladtortenet 2] Halottak anyakXnyvezXse

Wilde Viktor wilde.viktor at t-online.hu
2012. Feb. 28., K, 20:38:48 CET

Kedves István,

Az véget nem érő polémia lenne, hogy azon a skálán, ahol szerepel a
"demokrácia" és a "diktatúra", van-e valami a kettő között. Vagy van-e
valami más rajta egyáltalán.

Azt viszont, szerintem, nem lehet vitatni, hogy Horthy alatt a
demokrácia foka zérus volt. Ha még el is tekintenénk az első hónapok
fehérterrorjától, gondoljunk a statáriumra, amelyik ürügyet adott egyet
nem értők kivégzésére, a zsidótörvényekre, amelyek egyszerűen
jogfosztottak ártatlan állampolgárokat származásuk szerint (amiért
Benest szidjuk, Horthyt nem!?), amelyik szigorú cenzúrát tartott, ahol
pártok be voltak tiltva, vagy egyszerűen: politikai okokból voltak
emberek bebörtönözve (nálam ez is a demokrácia-deficit ismérve), ahol
félmillió zsidót el lehetett küldeni a halálba (nem emlékszem, hogy tett
volna valamit ellene, ha meg nem tudott tenni, tiltakozásképpen
lemondott vona). Nem emlegetem a

A legrosszabb, amit Horthyról olvastam, az volt, hogy "nála mindig annak
volt igaza, aki utoljára jött ki tőle". Mint amikor a rabbi meghallgatja
a férjet, hogy milyen rosszindulatú és gonosz a felesége, majd azt
mondja: "Neked teljesen igazad van, fiam". Másnap a feleség jön el, és
elmondja a saját szemszögéből a történteket, mire a rabbi: "Neked
teljesen igazad van, leányom." Mindkét beszélgetést végighallgatja a
bóher, és enyhe szemrehányással elmondja a rabbinak, hogy a két félnek
nem lehet egyszerre igaza. Mire a rabbi: "Neked teljesen igazad van, fiam."

Szerintem minden diktatúra rossz, függetlenül attól, hogy külföldiek
tették-e egy másik nép nyakába, vagy saját maguknak sikerült. A máshogy
gondolkodók ugyanúgy szenvednek mindkét esetben. Szóval, ez nem ad
felmentést Horthynak.

Üdvözlettel,

Viktor