[Csaladtortenet 2] házassági szokás/jog
KurucsaI Pál
kurucsai at gmail.com
2012. Jan. 3., K, 20:38:33 CET
Azt hiszem, nem volt egyértelmű, amit írtam.
Egyházi törvény volt a tridenti zsinat értelmében, hogy az esketés
joga a menyasszony lakhelye szerint illetékes plébánost illette. Ha a
plébános erről a jogáról írásban lemondott (elbocsátó levél), akkor
máshol is házasodhattak a fiatalok. De valószínűleg a 18. században (a
század közepén még biztosan így volt) is meg kellett fizetni a
plébános szolgálatait (a párbéren felül).
Ez nem helyi szokás, hanem törvény. A sokszor hiányos házassági
anyakönyvi bejegyzések esetén ez az információ jól jöhet.
Ehhez jó lenne tudni azt is, hogy a ma használatos kánonjog, azaz hogy
a vőlegény plébánosa is összeadhatja a házasulandókat, mikortól él?
Szokás kialakulásáról, csak attól az időponttól beszélhetünk, miután a
vőlegény plébánosának is lett esketési joga.
2012/1/3 Németh József <nemethjozsef10 at freemail.hu>:
> Katolikusoknál is így volt, szerintem ez nem volt vallásfüggő, inkább ősi szokásjog, hogy feleségül VESZ, vagyis VISZ a vőlegény, az egész szokásrendszer erre épült, lásd a násznagy szövegeket, kikérő a lányos háztól, búcsúzik a menyasszony szüleitől, testvéreitől és a többi. Belterjes falvak esetében is mindig a lányos háznál volt a lagzi!NJ
>
> "Babcsányi István" <mcsteve at elender.hu> írta:
>>Szokás szerint a lagzi a lányos háznál volt, ergó az egyházi szertartás a
>>menyasszony lakhelyén. Kis faluban szinte mindenki rokon, tehát a vőlegények
>>jellemzően más faluból valók, a falubeli legények pedig máshonnan nősülnek.
>>A református lelkészek általában megkönnyítik a dolgunkat, be szokták írni
>>az anyakönyvbe azt is, ha egy falubeli máshonnan hozott feleséget.
>>
>>
>>----- Original Message -----
>>From: "KurucsaI Pál" <kurucsai at gmail.com>
>>To: <csaladtortenet at levlista.theka.hu>
>>Sent: Tuesday, January 03, 2012 4:00 PM
>>Subject: [Csaladtortenet 2] házassági szokás/jog
>>
>>
>>Kedves Mindenki!
>>
>>Hónapokkal ezelőtt megoszottam veletek azon észrevételemet, hogy az
>>adott településen kötött házasságok között nincs egy olyan se, ahol a
>>menyasszony ne helybeli lenne, miközben a vőlegények többsége más
>>községekből érkezett. Akkor megkérdeztem, ha jól emlékszem, hogy miért
>>lehet ez így? Mivel érdemi válasz nem érkezett, ezért talán lesz
>>akinek ez újdonság:
>>
>>A Tridenti zsinat (1545-1563) a házasságkötés érvényességi kellékévé
>>tette, hogy arra az illetékes plébános és két tanú jelenlétében kell,
>>hogy sor kerüljön. A Magyar Katolikus Lexikon szerint az illetékes
>>plébános a menyasszony plébánosa volt. Más plébánián csak az illetékes
>>plébános elbocsátó levelének birtokában házasodhattak össze.
>>
>>Sajnos arra nem tér ki, hogy a vőlegény plébánosa mikortól vált
>>illetékes plébánossá. Erre a kérdésre valaki tudja a választ?
>>
>>Üdvözlettel,
>>Pali
>>_______________________________________________
>>_______________________________________________
>>családtörténet levelező lista: csaladtortenet at levlista.theka.hu
>>http://levlista.theka.hu/mailman/listinfo/csaladtortenet
>>MaCsE lista: http://groups.google.com/group/macse?hl=hu
>>
>> _____________ NOD32 6753 (20111229) Információ _____________
>>
>>Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
>>http://www.nod32.hu
>>
>>
>>_______________________________________________
>>_______________________________________________
>>családtörténet levelező lista: csaladtortenet at levlista.theka.hu
>>http://levlista.theka.hu/mailman/listinfo/csaladtortenet
>>MaCsE lista: http://groups.google.com/group/macse?hl=hu
> _______________________________________________
> _______________________________________________
> családtörténet levelező lista: csaladtortenet at levlista.theka.hu
> http://levlista.theka.hu/mailman/listinfo/csaladtortenet
> MaCsE lista: http://groups.google.com/group/macse?hl=hu
További információk a(z) csaladtortenet levelezőlistáról