[Csaladtortenet 2] segítségkérés- ak.kiolvasása

Csuti Elemér scsuti at vnet.hu
2012. Jan. 6., P, 09:15:53 CET

igen, a megye sokat segítene. de addigis lehet válogatni Vályitól:

ILLANOVA. Plostin Illano. Tót falu Liptó Várm. földes Ura a' K. Kamara,
lakosai katolikusok, fekszik Okolitsnához fél mértföldnyire, Szent Miklósnak
filiája, határja soványas, fája, réttye elég van, legelője meglehetős.
ILLAVA VÁRA. Hajdani Vár Trentsén Várm. földes Ura G. Königszeg Uraság,
hajdan első Lajos alatt Bubek György birta vala, Korvinus Mátyás pedig ama
régi nevezetes Vitéznek Magyar Balázsnak ajándékozta, hogy sok szép katonai
szolgálattyait meg jutalmazhassa, köz emberből fénylő hívatalra emeltetett,
és meg gazdagodott. Tetteit lásd Istvánfinál Lib. 1. p. 6. 16. Azután
véllhető hogy Kinizsi Pálnak birtokában vala, a' ki egyetlen egy leányát
elvette az említett Vitéznek. Majd Osztrosits, horvát Országból szármozott,
nevezetes Nemzetségé vala, melly e' Várat jelesen fel ékesíttette, azután a'
Királyi Fiscusé, 's majd G. Breuner Uraság tette tulajdonává 80000
forinttal; utánna pedig a' nagy hírű Szétsényi Érsek szállítá ide először is
a' Trinitariusokat, 's 1692dik esztendőben, Klastromjok építtetése el
kezdetett. Nem tsak a' költsönözött pénznek adáját fizette vala G. Breuner
Krisstóf; hanem még nyoltz ezeret is adott hozzá a' magáéból a' Templomnak
építtetésére, 1727ben pedig G. Königszeg Nemzetségnek birtokába jutott. A'
Várnak két épűlete van, a' felső részben az Uraságnak 217alkalmatosságai, az
alsóban pedig az említett Szerzeteseknek klastromjok vala, melly jeles
Templomával ékeskedik, hova rakott kő hídon esik az által járás, fekvése
kies, és halas tó is van hozzá.
ILLAVAI URADALOM. Magában foglallya Illava Városát, Belust, Prejtát,
Leczkóczot, Podvazit, Illavkát, Alsó, és Felső Klobusicznak pedig némelly
részeit.
ILLAVA. Mező Város Trentsén Várm. földes Ura G. Königszeg Uraság, nevezetét
a' Vártól vette, mellytől fekszik fél mértföldnyire, lakosai katolikusok,
szép serház van benne, és alkalmatos Ispotály, még jelesebb Város vala
Rákótzinak zendűlése előtt, földgye termékeny, erdeje, legelője elég, piatza
hasznos.
ILLAVKA. Tót falu Trentsén Várm. földes Ura G. Königszeg Uraság, lakosai
katolikusok, fekszik Illavától délre fél mértföldnyire, és annak filiája,
réttye, legelője, fája van, de földgye kevés.
ILLÉSFALVA. Illasevcze, Selgarsdorf, Villa Spinarum. Tót falu Szepes Várm.
földes Ura G. Csáky Uraság, lakosai katolikusok, fekszik Lőtséhez fél
mértföldnyire, határja termékeny, réttye kevés, de jó, legelője, fája mind a'
két féle, piatzozása Iglón, és Lőtsén.
ILLÉSFALVA. Jalsovcze. Tót falu Zólyom Várm. földes Ura G. Illésházy Uraság,
lakosai katolikusok, fekszik Garam vize mellett, Besztercze Bányához fél
mértföldnyire, határja középszerű, fája mind a' két féle van, réttye,
legelője jó.
ILLÉSHÁZA. Elegyes magyar falu Posony Vármegy. földes Ura G. Illésházi
Uraság, lakosai katolikusok, fekszik Csalóköz szigetében, Magyari, és Ujhely
Jókával határos, határja középszerű, melly egy időre van osztva; de mivel az
Érsek Újvári Duna mellett fekszik, az árvíztől gyakorta károkat szenyved,
vagyon itten az Uraságnak szép erdeje.
ILLÉSI. Szabad puszta Hont Várm. földes Ura G. Balassa, és G. Zichy
Uraságok, fekszik Újfalu, és Lezenye között, 1/4 órányira, szántó földgyei
jók, szőleje, réttye elég, és jó nemű.
ILLIA. Tót falu Hont Vármegy. földes Ura G. Koháry Uraság, lakosai
katolikusok, fekszik Selymetzhez fél mértföldnyire, Szent Antalhoz 2181
órányira, és annak filiája, földje terméketlen, sovány, nagyobb részént,
erdőség a' határa; többnyire a' Bányákból való munkából, és szekerezésből
élnek.
ILLING. vagy Illink. Elegyes magyar falu Nógrád Várm. földes Urai külömbféle
Urak, lakosai katolikusok, fekszik Szécsénhez 1 1/2 mértföldnyire, határja
középszerű, vagyonnyai is meg lehetősek.