[Csaladtortenet 2] párhuzamosan vezetett anyakönyvek

KurucsaI Pál kurucsai at gmail.com
2012. Jan. 8., V, 21:09:30 CET

Kedves Lista!

Köszönöm az ötleteket, mindegyikben van ráció. Sőt, talán több ilyen ötlet
egyszerre érvényesült.

Kiskundorozsmán 1704-től vezettek egy keresztelési anyakönyvet. A
települést 1719-ben újratelepítették, és 1725-ben plébánost kapott. Ettől
az évtől, 1725-től elkezdtek vezetni egy újabb keresztelési anyakönyvet.
1725-ig a ferencesek pasztorálták a népet. Az anyakönyvet valószínűleg
maguknál tartották, és miután plébánost kapott a falu, ők folytatták a
pasztorációt a faluban.
Vagy azért folytatták, mert fizetést kaptak érte, és nem voltak hajlandóak
lemondani a bevételi forrásról. Vagy a vidéki hívek igényelték a mobilisabb
paterek működését.
Valószínűbb az első verzió. 1729-ben Szegedi Mátyás pater magát, mint helyi
plébánost nevezte meg az egyik keresztelési bejegyzésben, noha ekkor már 4
éve Balajthy Máté volt a hivatalos plébános.

Ugyanez történt Bácsbokodon is. 1779-ben megkapta első saját plébánosát, de
az addig kb 50-60 krajcárért pasztoráló ferencesek nem hagytak fel a papi
működésükkel a faluban. Mindez addig tartott, amíg az érsek dörgedelmes
levélben nem fenyegette meg a ferences apátot.

Üdvözlettel,
Kurucsai Pál