[Csaladtortenet 2] Ajtós

kzsuzsi kzsuzsi17 at freemail.hu
2012. Jan. 25., Sze, 11:54:02 CET

Kedves Listaolvasók!

Még pár érdekesség:

http://hu.wikipedia.org/wiki/Ajtós

Idézet TÓTH BÉLA: MENDEMONDÁK, A VILÁGTÖRTÉNET FURCSASÁGAI c. könyvéből.
Online olvasható: mek.oszk.hu/02100/02156/02156.doc

"Száraz Albert

Hogy Albrecht Dürer, a nagy német képíró (sz. 1471, † 1528) magyar származású volt, mindig tudtuk. Hiszen maga írja ezt meg autobiográfiája elején. De sokáig azt hittük - és még ma is akad, aki hiszi -, hogy Dürer családjának Száraz volt az eredeti neve. Ezt a német dürr szóból csinált etimológiát, azt vélem, PONORI THEWREWK JÓZSEF gyártotta, és bocsátotta világgá egy Dürerről 1844-ben írott füzetében. HAAN LAJOS békéscsabai prédikátor 1878-ban kiadott művecskéjével teljesen tisztázta a kérdést. Bebizonyította, hogy az az Eytas község, melyet Dürer családi fészkének állít, a Gyula mellett fekvő Ajtós falu volt, melyet a törökök pusztítottak el a hódoltság alatt. Dürer magyar neve tehát Ajtósi. Erre vall a család nemesi címere is, mely hármas halmon kitárt ajtót ábrázol; de meg Dürer nem egyszer írta magát Thürer-nek, ami az Ajtósi egyszerű fordítása. A sokáig komolyan emlegetett Száraz tehát csak a délibábos nyelvészkedés gyártmánya, sok társával egyben, akiket, ha elé akarnék sorolni, épp teli lenne velük ez a kis könyv."

üdv.
zsuzsi