[Csaladtortenet 2] [MACSE: 3012] Re: ex Imperio

László Pataky laszlo.pataky at gmail.com
2012. Jan. 28., Szo, 16:33:10 CET

köszönöm, hogy mindig akad valaki, aki kiigazít. természetesen én is tudom,
hogy 1752-ben nem létezett osztrák császárság,
még akkor is, ha a császárság szót használtam, elnézést kérek, attól, akit
ez zavart.
a kérdés azonban nem is ez volt, hanem az, hogy az imperium szó milyen
értelemben volt használatos az említett esetben. erre  írtam, hogy
szerintem az osztrák örökös tartományok és a magyar korona országainak
együttesére vonatkozott. azóta utána néztem, és Babcsányi Istvánnak igaza
van. A telepeseket illetően valóban használták az ex imperio megjelölést,
ha a német birodalomból jöttek.

nem hinném azonban, hogy nagy hülyeséget írtam volna az előbb, közjogi
gyökerei a másik jelentésnek is vannak (sőt, szigorúan véve csak ennek) a
magyar írástudó réteg roppant közjogias gondolkodású volt. egzakt
fogalmakkal operáltak, olyan terminusokat igyekeztek használni, amelyek
magyarországra nézve közjogi relevanciával bírtak. márpedig a szent római
birodalomhoz semmiféle közjogi kapocs nem fűzte az országot. A
magyarországi közjogtörténetben, a közjogi irodalomban, az uralkodói
rendeletekben, a politikai pamfletekben is ez az értelme köszön vissza az
impériumnak. mindez sokkal érthetőbbé válik, ha az imperium szónak a
"főhatóság" jelentéséből indulunk ki: az Impérium azt a területet fedi le,
ahol az uralkodó szuverénként lép fel.