[Csaladtortenet 2] Macse molnárok adatbázis

gyorgy weber wegyor at gmail.com
2012. Jan. 28., Szo, 19:51:55 CET

Kedves Kutatótársaim,
(különösen Széll Endre, Arnold Ernó, Solymosi Tamás és a molnár-téma iránt
érdeklődők)!

Örömmel látom, hogy a nap folyamán reklámot csináltatok a molnár
adatbázisnak. Azt hiszem a későbbi érdeklődés fenntartásához hozzájárulok,
ha elmondom a storit elejétől.
Évekkel ezelőtt összeállítottam a Baranya megyében a török időktől 1945-ig
működött molnárok listáját, mert saját családkutatásom során egy vándorló
molnár ősömnek nyomát vesztettem, s e holtpontról csak így lehetett
kimozdulnom. (Sikerült is!) Szerénytelenség nélkül állítom, hogy aki nincs
a listámban, az vagy nem volt molnár, vagy elhunyt (elhagyta a megyét),
mielőtt valamely listán összeírták volna. Bár rengeteg energiát fektettem
az összeállításba, eddig nem volt olyan fórum, ahol közkinccsé tehettem
volna, de amikor a Macse összeállt, felajánlottam a szerkesztőknek. Nagy
örömömre Sztányay Ildiék osztották a véleményem, hogy a maga nemében
páratlanul hasznos kutatási segédanyag a molnárok listája, hisz minden
olyan kutató nagy valószínűséggel hasonlóan elakad a kutatásban (mint én),
akinek molnár felmenője munkakereső vándorlással találta meg kenyéradó
malmát. Ildiék azonban nem egyszerűen befogadták a baranyai molnárlistát,
hanem számomra elképesztő módon, de a legnagyobb természetességgel (Ha már
lúd, legyen kövér!) Kárpát-medencei molnár-adatbázist vizionáltak. Míg az
én eredeti listám egy molnárnévhez egy hivatkozást csatolt (a forrást, ahol
a molnár neve előfordul), addig a Macse adatbázis sok-sok kiegészítő
részlettel, fotókkal, stb. fogja kényeztetni a felhasználókat. Ennek a
programnak az elkészítését vállalta el önzetlenül Kónya Zsuzsa.

Én, mint nem Macse tag, kérem a T. Vezetőséget, hogy e munkájáért
részesítse Kónya Zsuzsát dicséretben!

Természetesen Ildikóék nagyívű tervükhöz nem aspirálhattak másra, mint a
tagság szorgos és ernyedetlen aktivitására az eléjük akadt molnárok
begyűjtése tekintetében, ám ennek még nem érkezett el az ideje. Aki tudja
magáról, hogy az adatfeltöltés lehetőségének megindulása után biztosan
hozzájárul majd saját eredményeivel a molnár listához, annak kérem még a
türelmét. Aki elfogadja a projekt fontosságát, de saját egyéb
elfoglaltságai miatt biztosan nem tér vissza egy-egy korábbi
"molnárlelethez", s tárolni sem kívánja a feltöltés lehetőségéig, azokat
kérem, hogy küldjék el nekem a megtalált molnárt, de minden esetben
részletgazdag forrásmegnevezéssel, ha lehet annak képével, stb.
Végül Temesvári Jenőt kérem, ha az inkriminált Zalai Hírlap cikkében
szereplő Molnár László elérhetőségét fel tudja kutatni, akkor annak
örülnék, hisz ezek szerint létezik egy ember Zala megyében, aki hasonlót
csinál mint én Baranyában. Itt a helye ( s az eredményeinek főleg) köztünk!

üdv:
gy.