[Csaladtortenet 2] szülési szabadság volt régen?

Babcsányi Judit babcsanyi.judit at t-online.hu
2012. Júl. 3., K, 22:12:15 CEST

Szia Tamás!

A link sok mindenre válaszol.
Semmi konkrétat nem tudok, de sejtem, hogy nem létezett szülési szabadság a
napszámosoknál. Először is az volt a családmodell, hogy a férfi el tudta
tartani a keresetével a családját, és a nő eleve otthon volt. Aztán ha
dolgozott a nő, volt, hogy ott a földeken kapálás közben szült meg, esetleg
más asszonyok segítettek, aztán amikor lábra tudott állni, újra kapált.
Nemhiába találták ki, hogy pl. egy gödörbe berakták a pici gyerekeket, hogy
az anya dolgozhasson.
Vagy a nők addig dolgoztak, amíg férjhez nem mentek és szültek. Onnantól
kezdve háztartásbeli családanyák lettek. Gyakran a vénkisasszonyok
dolgoztak, pl. tanítónőként.
A 3 éves gyes ritka a világ más tájain. Ez tulképp nagy vívmány nálunk.
Gyári bölcsik már a vh. előtt is voltak, így nem kellett otthon maradni
szülés után. Tudom apukám miatt, hogy 1952-ben járt szoptatási
munkaidőkedvezmény, az anya kimehetett a munkahelyéről szoptatni.
A gyermekhalandóságnak sok oka volt, ami mára megszűnt: szülés közbeni
komplikációk (nem volt császármetszés), nem megfelelő higiénia, éhínség,
gyógyszer és orvos hiánya. Nem hiszem, hogy a szülési szabadság konkrétan
befolyásolta volna.
Köszönöm a nők nevében, hogy kritikusan látod a nőket illető törvények
férfiak általi meghozását.

OFF: Ha valakit érdekel a mai helyzet javítása:
https://sites.google.com/site/anyaesbaba/10-lepes

Üdv:
Judit