[Csaladtortenet 2] Hanyatló magyarság

Joseph J Jarfas jjarfas at gmail.com
2012. Júl. 9., H, 18:48:54 CEST

Kedves Imre,

sajnos a cikk eléggé jól bemutatja a 'realitást' itt.

Én is a minap 'beszélgettem' (E-mailben) egy Floridában elő magyar
leszármazottal, aki Pittsburgh környékén élt és nőt fel. Mindketten
ismerünk magyarokat ott, sőt a mckeesporti club egyik vezetője még
gyerekkori barátom. Az első generációs magyaroknak ezek a helyek tényleg
második otthonnak számítottak (a templomi közösségek mellett, de ugye,
azok, felekezetenként szegregálódtak), de már az itt született gyerekeik
csak hébe-hóba vettek részt a 'magyar' életben, s ahogy felnőttek, a
megélhetés és az itteni társadalomba való beilleszkedés létfontosságú
lett számukra! S ha meg is tanulták nyelvünket, nekik a 'haza' már
Amerika lett.

A 'szétszéledés' Amerikában nem olyan mint Európában. Amikor a
honvédelmi levéltárnak segítettem felkutatni kivándorolt katonatisztek
hollétét és leszármazottait, az ország minden részében kellett
kutakodnom, s beszéltem olyan Georgiában (déli állam) elő
leszármazottal, akit alig értettem meg - az ottani tájszólás miatt!:-)
Úgy beszélt, mint a legtöbb néger itt az északi államokban!;-) Tehát
azok a gyerekek, akik már itt születtek, nevelkedtek és élnek,
beilleszkednek a helybeli társadalomba, s nem tart pár nemzedékig (mint
pl. Svájcban, vagy Németországban), hogy 'odavalósinak' tartsák őket!

Ami meg a 'viszálykodást' illeti, az tényleg igaz!:-) Mi magyarok már
tényleg híresek vagyunk erről (az öngyilkosság mellett), mert "ha két
magyar összejön legalább három véleményt hallasz"!;-) S egy amerikai
feleséggel - pont ezért - 'mellőztem' a magyarok társaságát!:-(

Üdv.     Jóska
Equinunk, PA - USA
jjarfas at gmail.com