[Csaladtortenet 2] házassági szezonalitás

Csaba Andor teofilia50 at gmail.com
2012. Júl. 30., H, 16:57:22 CEST

Esküvők időszakai és napjai, törvénytelen gyermekek

Kedves Listatársak!

Igaza van Eötvös Györgynek: régen az egyszerű keresztény embereket
szegénységük és vallásuk is korlátozta abban, hogy mikor házasodhatnak.
Erre a farsang volt a legalkalmasabb időszak, továbbá november. Húshagyó
kedd után vallási okokból nem lehetett házasodni, nyáron meg dologidő volt,
egészen az őszi szántásig-vetésig (tehát a szüret után azért még volt egy
kis teendő). Advent idején ismét csak nem illett esküvőt kötni.

A hét napjaival kapcsolatban nekem más a tapasztalatom, s ennek megfelelően
a filozófiám is. A szabadnap (vasárnap) volt a legkevésbé alkalmas a
lakodalomra. Az én tapasztalatom szerint (Nógrád megye, XIX. század
közepe)) inkább hétfőn és kedden voltak az esküvők (bár településenként
eltéréseket találtam az esküvőkre jellemző nappal kapcsolatban), hiszen a
gasztronómiai előkészületekhez (állatok levágása, feldolgozása,
sütés-főzés) kellett egy szabadnap, s ez praktikusan éppen a vasárnap volt.

Az urakra mindez nem vonatkozott. Madách Imrének 1845. július 20-án
vasárnap volt az esküvője. Se előtte, se utána hónapokig nem volt esküvő
Csécsén.

A vasárnap ebben az esetben véletlen. Az esküvőt nagyon gyakran a
menyasszony születésnapjára időzítették. Így aztán a hölgyeknél néha
megállapítható születésük napja, míg a 180 éve vagy még régebben született
férfiaknál ezt csaknem lehetetlenség kideríteni. (Mert jellemzően csak egy
időpont szerepelt a régi anyakönyvben: az eseményé, márpedig az "igazi"
esemény nem a születés volt, hanem az adott keresztény felekezethez való
tartozás kezdő időpontja, vagyis a keresztelésé.) Madách feleségét 1827.
július 21-én keresztelték, az esküvője napjából következtethetünk arra,
hogy ezek szerint az előző napon született. (Egyébként ez volt akkoriban a
leggyakoribb.) Nőknél több hasonló esettel találkoztam, bár nem tudom,
mennyire volt a születésnapi esküvő gyakori vagy elterjedt.

Házasságon kívüli gyermekek nagyon eltérő gyakorisággal születtek a
különböző településeken és vallási közösségekben, és ennek valóban lehet
etnikai vonatkozása is. Ahol én néztem, gyakori volt a cigányok körében,
persze ezt csak ott lehet megállapítani, ahol az anya "státusznál" beírták,
hogy cigány.

Ahol feltűnően, sőt, elemzésre méltóan gyakori volt: Pest Belvárosában
(akkoriban, ha jól emlékszem, IV. kerület volt), az 1820-as évek katolikus
keresztelési anyakönyvében. Úgy becsülöm: 10 és 20% közötti (minden lapon
3-4 illegitimus/illegitima bejegyzés). A vidékről Pestre költöző,
rendszerint cselédnek álló lányok kiszolgáltatott helyzetére következtetek
az adatokból. Valószínűleg nagyjából ugyanazokról a társadalmi csoportokról
van szó, akikről a kicsit későbbi, kb. 100 évvel ezelőtti, a prostitúció
társadalmi összetételét vizsgáló rendőrségi statisztikák szóltak.

Az is megállapítható, hogy a törvénytelen gyermekek halálát minden korban
siettették. Hogy szándékosan-e vagy szándékolatlanul, s hogy inkább maguk
az emberek vagy inkább a tőlük olykor függő, máskor független kedvezőtlen
körülmények, azon lehet vitatkozni, az azonban tény, hogy a törvénytelen
gyermekek várható élettartama mindig és mindenütt elmaradt az átlagos
várható élettartamtól.

Üdvözlettel: Andor Csaba