[Csaladtortenet 2] török hadak útja

"Dr. Balás István" balpista at balpista.hu
2012. Jún. 19., K, 20:28:52 CEST

Kedves Éva!
Valóban érdekes és tanulságos lenne egyszer a törökök szokásos hadi
útvonalait felvázolni, melyeket nyilván befolyásoltak a vízrajzi
viszonyok, az elérendő célok, a kiindulási helyek és a céltól való
távolságok, az évszakok stb stb.
Én egy másik hadiúttal szoktam néha gondolatban eljátszadozni. A
felvidéki nemesércet biztosító gazdag bányavárosokhoz (Selmec,
Beszterce, Körmöc) vezető utakkal, hiszen az ottani kincsek
megszerzését-megtartását fontosnak tartotta a Habsburg, a török és a
magyar egyaránt.
S a török időkben nem volt túl sok útvonal-variáció.  Így azután
mindegy, hogy a török, vagy a magyarok: Hunyadi János, Mátyás király,
Bocskai, vagy Bethlen, vagy Thököly vagy Rákóczi vagy Görgei akart oda
eljutni, e nagy jövés-menésnek tanúi-szenvedői-haszonlesői voltak a
célszerű útvonalba eső várak, városok, falvak lakói. Az észak felé hadak
indulhattak a Duna mellett, de indulhattak Tokaj felől is. Esetleg útba
ejtették jövet-menet Szécsényt (esetleg Sipeket...), vagy Egert, vagy
Kassát. S ha már a hadak arra jártak, a nép - két pestisjárvány közötti
időben - vagy menekült előlük, vagy nem...

Ha Bécs volt a kirándulás célja, nyilván másvolt a lehetséges és
bejáratott útvonal. Oda és vissza.
Bocsánat a fésületlen gondolatokért.
A történelmet Hozzád hasonlóan szerető:
BalásPista