[Csaladtortenet 2] magyar identitástudat

Tamás Solymosi solymitomi at gmail.com
2012. Már. 5., H, 23:12:51 CET

Tisztelt Listatársak!

Nagyon érdekes témát boncolgattok.

Kicsit megtapasztalhattam ezt az egészet, abból a szempontból, hogy van
olyan távoli rokonom, akinek a szülei 1956-ban mentek ki még kisgyerekként,
odakint ismerkedett össze a két lány a férjeikkel. És annak ellenére, hogy
pl az egyik srác most Budapesten él, nem érti hogy én pl miért vagyok
patrióta. Nem érti meg, mert szerintem nem meséltek eleget a szülei, a
nagyszülei neki az 1945 és 1990 közötti korszakról, főleg annak az első
feléről. Pedig a neve szerint olyan családból származik, mely örmény
származású magyar nemesi család. Ugyanakkor: a szülőknek biztos sok rossz
emlékük lehetett az 1945 utáni Magyarországról. Ha nem így lett volna: nem
mentek volna el. De máris hozzáteszem, hogy biztos sok olyan ember itthon
maradt, aki ugyan el ment volna, de valami itthon tartotta.
Pl nagyapám mondta, hogy ha az ő édesanyja és testvérei nem lettek volna,
akkor minden bizonnyal elúztak volna Ausztráliába, bár ez csak 1 családi
mellékszál....

Egy másik ismerősöm pedig érti az én álláspontomat, de ő pedig lévén, hogy
70-80 közötti hölgy már saját magáról is azt mondja, hogy ő olyan
"nemzetközi", vagy: világpolgár. De az ő esetében ez érthető: élt az
USA-ban, Argentínában, Franciaországban, és még ki tudja, hány és hány
országban....

A másik: biztosan butaság, de valahogyan fontos számomra pl, hogy mivel még
nőtlen vagyok, olyan lányt válasszak, aki megérti azt, hogy milyen az én
patriotizmusom, miből fakad, és miért vagyok ebben következetes, vagyis: mi
mozgatja a hazaszeretet érzését bennem. Láttam én olyan szép és helyes
orosz lányt, akivel minden bizonnyal egymásra tudtunk volna hangolódni,
illetve egymásra "kattanni", mégsem biztos, hogy boldogok tudnánk lenni az
élet minden területén.

De mindig azt is elmondom, hogy én magyarnak tartom magam azzal a tudattal,
hogy van bennem: magyar, osztrák, olasz vagy francia, sváb vagy szász, tót
és székely vér. Legalábbis: most ennyiről tudok, de még mindíg vannak ágak,
amik egyenlőre számomra is homályosak, vagy felfedezésre várnak.
Ahogy sokszor mondjuk: a Kárpát-medence egy nagy nemzeti olvasztótégely.
Már abból is jól lemérhető, hogy ha az ember néhány anyakönyvet
végignyálaz, akkor kiderül: miféle nemzetek tagjai jöttek ide nagy
előszeretettel házasságot kötni, munkát vállalni, és egyáltalán: élni.
Ezért van az, hogy ugyan olvasok én a magyar történelemről általánosan,
mégis van olyan könyv, amit azért szeretek, mert jobban megismerhetem annak
a nemzetnek, népnek a történetét, történelmét, amelyikhez tartozom. És
bizony elismerem: még mindíg nem tudok eleget sajnos erről a nemzetről,
mely olyan kivélóságokat adott, mint a Hunyadi család tagjai, vagy
olyanokat, mint a Széchenyi, a Festetics, vagy más családbéli grófok, vagy
olyanokat, mint báró ruszkai Dobó István, vagy akár az galántai és
eszterházi Eszterházy hercegek családjának tagjait, vagy akár a Zrinyieket,
vagy a felsővadászi Rákócziakat. És persze 1-1 családon belül is voltak
kiválóbbak és voltak olyanok, akik csak éltek, tették azt és annyit amit és
amennyit muszáj volt és kész.

Van egy ismerősöm, aki régi nemesi családból származik (Luxemburgi
Zsigmondtól kapták a nemesi címet!) , de mindig is kisnemesek voltak, és
sok kiváló tagot adtak a hazának, volt köztük egy nagyon híres is, aki Buda
1686-os ostrománál is ott volt. Kérdeztem az illetőtől: miért van az, hogy
nem sikerült egy bárói címet beszerezniük. Azt mondta: a családjának az a
vonala olyan, hogy nem nagyon érdekli őket mások véleménye. Vagyis: nem
"tekertek" a hatalom, vagy a cím miatt. De ettől még biztosan sokat tettek
helyi szinten ott, ahol éltek.

Vagy: pl a fáji Fáy-család, akik szintén soha nem voltak se bárók, se
grófok, se hercegek, de szolgálták minden időben a Magyar Szentkoronát. Ha
jól emlékszem, úgy kapták a nemességet, hogy annak idején, mikor őfelsége
Béla király menekült a Sajó-menti csatából, akkor az egyikőjük a király
kidőlt lova helyett adta a saját lovát, ő pedig elbújt a mocsárban,
nádasban, vagy ahol tudott. Mikor a tatárok távoztak, akkor jelentkezett az
udvarban szolgálatra ez a bizonyos lovaskatona a királytól hálából megkapta
Fáj települést és hozzá a nemesi címet.... Ezért néz ki úgy a címerük, hogy
a címerpajzson egy vitéz áll, aki a bal kezében kantáron tart 1 lovat.

Azt hiszem: ezért is érdemes foglalkozni kicsit a heraldikával, ha
valakinek ez ősei között nemesek is felbukkannak, mert vannak beszélő
címerek is.

Azt hiszem: ez is az én kötődésem a nemzetemhez, hogy annak története,
történelme is érdekel, akár kicsiben, akár nagyban.

És Ó jaj! Mennyi mindent nem tudok még, mennyi mindent kellene még
elolvasnom bizonyos témákban!....

És ugyanakkor biztosan meg fogtok érte kövezni, de ha *nem* lenne magyar
meg székely nemzet, akkor ha a Jósiten megkérdezte volna: Melyik nemzethez
akarok tartozni, minden bizonnyal osztrák akartam volna lenni. Miért?
Tiszta, kúltúrált nemzet, amely áldoz a szépre és a kultúrára. (Operák,
zenekarok, színházak, stb.) Biztosan minden nemzetben van kiváló és van
kevésbé kiváló egyén.

Bocsánat, hogy ilyen hosszúra nyújtottam a reagálásomat, de most ennyi
jutott eszembe.

Tisztelettel:

Tamás