[Csaladtortenet 2] Magyarul tudás

C. H. Baiersdorf c.h.baiersdorf at t-online.de
2012. Már. 7., Sze, 10:36:22 CET

Kedves Imre és társak!
Nagyon érdekeseknek tartom én is ezeket az adatokat, Imre!
És azon felül,  nagyon(!)  fontosnak, hogy ez tudatosodjék, "visszakerüljön"
az emberek memóriájába, (ön)tudatába!
Nem volt ez másképp, ill. nem nagyon másképp az erdélyi szász vidékeken, a
Bánát/Bánságban (mai román, szerb, magyar részekben), az un. Schwäbische
Türkei (török Svábjában), Baranyában, Felvidéken/Zips (Cipcer-vidék), s ki
tudja még hol ... a Balaton vidéke jut még eszembe ...
Hát a Budapesten és sok más városban? Főleg, ha a 100-év-elött-höz
hozzárakunk még pár évtizedet?
De (ellen-ábra): a mai Székelyföld sok helységében, főleg az
eldugottabbakban, hegyek közt, stb. ma is vannak, akik vagy pár szón kívül
egyáltalán, vagy csak serdülő- vagy fiatal felnőttként tanulnak meg románul;
katonaságnál, például. S hát még 60 évvel ezelőtt: azt én magam éltem meg,
1952-ben Székelyföldre lettünk közép-Erdélyből "száműzve"; én 1/2 11 évesen
akkor tanultam meg magyarul (hál' Istennek, mindennek van jó oldala, jó
mellékhatása is).
Hozzáfűzöm, anyailag sváb (budapesti) vagyok, apailag magyar zsidó, a
családban - persze - németül beszéltünk. Igaz, zsidó elődeimnél, nagyszüleim
korosztálya a századforduló körül már inkább magyarul beszélt, ami többek
közt az iskolai (akkor már magyar) nevelésnek volt a hatása.
Keverékek vagyunk mind!
S nálam, nem egyéni helyzet, még a (z eredeti) családnév is.
Jó napot!
Kristóf (erdősi Baiersdorf)