[Csaladtortenet 2] nemesi összeírások

Tamás Solymosi solymitomi at gmail.com
2012. Már. 11., V, 23:19:12 CET

Kedves Listatársak!

Kissé elmaradtam a levelek olvasásával, de az eredmény: 1 újabb befejezett
anyakönyv, és emiatt reagálok csak most erre a levélre több pontban:

1. Igazából nagyon sokféle lista létezik a nemesítések ügyében.

Az Illésy-Petkó-féle az egyik legjobb, de voltak szabályok tudomásom
szerint.

Pl: Ha valakit nemesítettek, akkor annak a nemesítésnek volt bizonyos
összegű díja. Ha ez valakit érdekel, szívesen elküldöm a táblázatot, mert
kiírtam Kempelen Béla könyvéből.

Ezt a díjat, bizonyos időn belül kellett befizetni az Udvar felé talán a
kancelláriához, vagy a heroldi hivatalhoz. Erre vonatkozólag hallottam 2
évet is, de hallottam 1-et is, így nem tudom, mi az igazság.

Ugyanakkor: külön kellett fizetni a nemesítésen túl azért is, hogy valaki
belekerüljön a *Királyi Könyvek*be, vagyis abba a hivatalos könyvbe, ahol
ezeket nyilvántartották. Ha valakit nemesítettek, akkor általában
igyekezett a nemességszerző egy pecsétgyűrűt készíttetni, mivel úgy tudom
régóta van benne a nemesi levelekben a címerleírás és az is, hogy a címert,
mint a *Magyar Szentkoroná*tól nyert jelképet használhatja pl a kocsiján, a
tarsolyán, a háza homlokzatán, stb, így már a címer megfestetése is igen
magas költséggel járt.

Így van az, hogy sok olyan család van, akik azért nincsenek benne a királyi
könyvekben, mert a költségek miatt minden bizonnyal azt érezték a
legkevésbé fontosnak, hogy bekerüljenek a *Királyi Könyvek*be, bár a nemesi
levelük évszázadokon keresztül megvolt. Nekem is az egyik ágról van ilyen
ősöm, akinek nem találtam meg a róluk szóló bejegyzést a Királyi
Könyvekben, bár Kempelen írja, hogy nemességet kaptak, és a címert is
sikerült megszereznem egy rokon révén, de sajnos csak fekete-fehérben. :(

Ha az 20-21. század emberének szerencséje van, akkor ha megvan a nemesi
levél, akkor az egy nagy szerencse, és a nemesek számára kedvezőtlen
időkben sikerült jól elrejteniük.

2. Természetesen külön kezelendő Erdély, ott ugyanis nem tudok róla, hogy
ugyan ilyen összeírás létezett volna. Az Erdélyi fejedelemség idején írott
nemesi levelek ügyében talán Kocs Jánost lenne érdemes megkérdezni, ő
bizonyára jártasabb helyiként ebben a kérdésben.

3.  Sajnos nem tudom, hogy minden megyére vonatkozólag kiadták-e a megye
nemesinek névjegyzékét, de az biztos, hogy az általam ismert nemesi
összeírásokkor nem lehetett csak úgy "bemondásra" beírni valakit a nemesek
közé, hanem azt igazolni is kellett. Azt is hallottam, hogy állítólag
minden nemesnek minden koronázás után igazolnia kellett a nemességét. Ha ez
igaz, akkor képzeljétek el, milyen "futárjárás" lehetett ez-ügyben pl az
1300-as évek elején, amikor csak hónapokra volt 1-1 király a trónon, vagy
akár Erdélyben, amikor a török kénye-kedve szerint lettek fejedelmek,
akiket a török kijelölt.

4. A levéltár honlapján is érdemes körbenézni, mert ha a nemesi levél nincs
is fent, akkor is lehet, hogy van rá utalás. Ha kell valakinek az ehhez
való adatbázis, ami a neten van, akkor elküldöm az elérhetőségét.

Hirtelen ennyit tudok a témához hozzáfűzni az olvasataim alapján, illetve
az alapján, hogy mi mindent hallottam innen-onnan.

Remélem: valakinek tudtam segíteni.

Tisztelettel:

Tamás