[Csaladtortenet 2] MO-on használt pénz

Hegedűs család hegedus.csalad at t-online.hu
2012. Már. 13., K, 21:16:51 CET

Kedves Lista!

Árak-bérek ügyében a következő könyvvel találkoztam anno:
Dányi Dezső-Zimányi Vera: Soproni árak és bérek a középkortól 1750-ig.
Budapest, Akadémiai, 1989.
Kb. annyira izgalmas olvasmány, mint egy telefonkönyv, mert főleg
adatsorokból áll, de van benne egy pénztörténeti rész is.

A 18. században egyébként a következő volt a helyzet: a magyar aranyforint
helyett az ezüsttalért kezdték használni (1 arany frt.=2 ezüsttallér). 1 frt
= 60 krajcár. A következő ezüstpénzérmék voltak: 20 kr., 17 kr. ("máriás"),
10 kr., 5 kr., 3 kr. ("garas"). Egy garas (tehár 3 krajcár) öt dénárral volt
egyenlő, ez utóbbit rézből verték, plusz volt még a poltura, ami viszont fél
garassal volt egyenlő (vagyis másfél krajcárral vagy 2,5 dénárral).
A "magyar forint" vagy "kurta forint" ún. számítási pénz volt, tehát nem
volt ilyen érme, csak a hivatalok használták számolásra, ez 100 dénárral
volt egyenlő.

19. századi árakhoz érdemes böngészni Benedek Elek: A magyar nép múltja és
jelene c. könyvét: http://mek.oszk.hu/04800/04823/index.phtml  Illetve az is
biztos, hogy Döbrögi sokallta az egy máriást egy db. lúdért, helyette 25
botütést adott Lúdas Matyinak.

A 19. sz. első felére vonatkozóan a következő táblázatot találtam egy
sulinetes oldalon:

Gyakoribb pénznemek 1848 előtt:

egy ezüstforint(eFt) = 60 ezüstKrajcár

egy ezüstforint (eFt) = 2 1/2váltóforint (VFt)

= 150 váltókrajcár

egy váltóforint = 60 váltókrajcár

egy régi vagy kurta forint = 50 krajcár

egy máriás (márjás) = 17 krajcár

egy garas = 3 krajcár

= 5 kispénz (dénár)

poltura = 1/2 garas

peták = 7 krajcár

tallér = 1 1/2eFt

egy körmöci arany = 4 eFt 30 krajcár

Végül pedig néhány ár az 1930-as évekből:

1 kg liszt: 63 fillér

1 kg cukor: 1 P 20 f

1 l tej: 50 f

10 dkg vaj: 45 f

1 tojás: 13 f

férfi télikabát: 49 P

felöltő: 34 P

modern női kabát: 48 P

női lakkcipő: 11,50 P

fodrászbál vízondolálás mosással: 1,60 P

rövid gyakorló zongora: 200 P

valódi Bösendorfer: 600 P

fatüzelésű kályha: 60 P

Ez volt ugye az a korszak, amikor havi 200 pengő fixszel az ember már
könnyen viccelt.

Üdv

Hegedűs Gyula