[Csaladtortenet 2] técsői Móricz

Peppi peppi004 at gmail.com
2012. Már. 15., Cs, 13:30:06 CET

Móricz 2 Pál a szépapám, aki Berettyóújfalun a mostani bíróság és
földhivatal épületét lakta valamikor. Felesége, szépanyám: Miskolczy
Borbála volt.
Az eredetileg máramarosi Móricz család M. Pállal jelent meg Biharban,

A mai ünnep alkalmából szívesen megemlékeznék szépapám apjának a
családjáról, ahol -
az akkor már idősebbnek számító - Móricz Péter országgyűlési követ
1848/49-es szerepéről egyelőre nem tudok sokat, de valamennyi
katonakort elért fia részt vett a 48/49-es mozgalmakban. Lajos még
csak 16 éves volt, de Antal 48-49-ben országgyűlési képviselő, Károly
országgyűlési képviselő és honvédalezredes, Pál a megyei honvédelmi
bizottmány (központi válaszmány) tagja, nemzetőrkapitány. A legnagyobb
áldozatot a Samu testvérük hozta, aki honvédönkéntesként a 1849.
januárban a pancsovai csatában elesett.
Samunak Máramaros másik hős szülöttével Asztalos Sándorral közös
emlékműve áll ma is Máramarosszigeten, amit megpróbálok csatoltan
bemutatni.

Csontos Péter.