[Csaladtortenet 2] 1848-49 résztvevői

István Szűcs altwien1 at gmail.com
2012. Már. 15., Cs, 22:50:15 CET

Kedves Listatársak!

Itt Kolozsváron, és főleg a Házsongárdon, mint emlékeztek, "hemzsegnek" a
48-49-esek. Tűzmester, honvéd-alvadász, későbbiekben Garibaldi ezredese,
főnemesi származású honvéd-főhadnagy és örnagy, Bem tábori zenésze, a
szabadságharc után visszavonult földbirtokos, a Pest-i Ludoviceum, a Magyar
Hadi Főtanoda tanára (egyébként az utolsó erdélyi polihisztor. Sorolhatnám
még, se szeri, se száma azoknak a hősöknek, kik mikor a haza hívta őket,
nem vonakodtak megtenni, mi a magyarnak kötelessége volt!

Nos, tisztelettel fejet hajtva az összes hős előtt emlékezzek meg egy
emberről, s vele a Szabadságharcról.
Clemens Gurnesevicz, ahogy a kolozsvári r.kat. anyakönyvbe bevezették a
nevét. Aztán majd később Gurnesewitz Kelemenné, s végül Gurnesewits
Kelemenné "magyarosodik" neve. Magyarosodik, mert hiszen ő azon Lengyelhon
fia, amely a magyarok barátaiként a történelem során már többszőr is példát
mutatott a barátságból.

Gurnesewitz Kelemen családi síremlékét pár évvel ezelőtt fedeztem fel a
temetőkutatásaim során. A felirat pontosan a következő volt: Gurnesewicz
Kelemen 1848/9-es honvéd őrmester családi nyughelye. Igen ám, de nem
találtam rajta Kelemen nevét, s halálozását. Ez a momentum indított el azon
az úton, hogy próbáljam feltárni, ki is volt ez az ember.Honnan jött, mi
lett vele?
Nem akarván untatni a T.társaságot, röviden a következőkről számolhatok be.
A Szabadságharc bukása után  Kelemenről nincs semmi hír! Az első írásos
nyom 1860-ban született fia anyakönyvi bejegyzése.  Foglalkozása van,
megházasodott, egzisztenciát épített ki. A továbbiakban még 3 fia és 1
lánya születik.
Gyermekeit taníttatja, s nem is akárhogyan! Első fia, Lajos főgimnáziumi
tanár lesz Nagybányán, a Teleki Társaság tagja, s latin írókat méltat
latinul. Másik fia a M.Á.V. kolozsvári Igazgatóságán főtisztviselő.
... s elérkezünk 1899-hez (Kelemen ekkor kb. 74 éves),a II. Búr háborúhoz.
Közismert tény, hogy a búrok a Brit elnyomás ellen harcoltak.  Kolozsváron
egy ősszakállú vénember, a Sánc utcában pennát vesz, és a következő
szöveget írja a papírosra a brüsszeli Búr Nagykövetnek címezve:   ...
tudassa kormányával, hogy Isten áldását kérem a szabadságharcos búr
fegyverekre!
Az aláírás pedig a következő: Gurneswicz Kelemen, 1848-49-es magyar
szabadságharcos.

Hát ezért elevenítem fel Kelemen emlékét!
Halkan jegyzem meg, hogy az már csak egy fricska, hogy a Búr Nagykövet
válasz(köszönő)levelét Autriche, Kolozsvár címre küldte!

Remélem nem untattalak Titeket!

István

2012. március 15. 19:01 _R-Istvan-Mögling(eu) írta, <