[Csaladtortenet 2] nemes falu és címer

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2012. Már. 19., H, 16:02:13 CET

Kedves Listatársak !

Tata környékén Kömlőd községről olvastam több leírásban a jelzőt : nemes falu.
A falu történetéről : 1650-ben Pázmándy Gergely szerezte meg a falu
tulajdonjogát, itt épített magának udvarházat és népes családjával
lassan benépesítette a török dúlás után pusztán álló falut. Pázmándy
itteni javait curiális birtokként kezelte és nem telepítette be
jobbágyokkal, hanem családjának mind több tagja és leszármazottja
tette lakóhelyévé Kömlődöt. A család szaporodásával növekedett a
helyiség is. s lakói  a 18. század derekán nemes közbirtokossággá
szervezkedett. E közbirtokosság 1750-ben ref. gyülekezetet formált.A
község törzslakóssága a Pázmándy-ivadékokból került ki, a többi lakós
cseléd és mesterember volt.
Úgy gondolom, hogy az itt élő nemes származású lakók alapján kapta a
falu a nemesi titulust, így a falú címere sem adomány alapján "
keletkezett ".
Biztosan akadnak Levelezőtársak, akiknek ez irányú ismeretei
meghaladják az én tudásomat, s hozzászólnak a témához.

Kömlődnek több híres szülöttje van, én 1848 ürügyén két főt emelek ki:
 Perczel Mór honvéd tábornokot, és Obernyik Károlyt, aki Petőfi
barátja és a Tízek Társaságának tagja volt.

Üdv. A Éva