[Csaladtortenet 2] Fwd: szepmagyarorszag.hu - hirlevel

Tamás Solymosi solymitomi at gmail.com
2012. Már. 21., Sze, 15:53:20 CET


Hátha érdekes valakit

T.

---------- Továbbított levél ----------
Feladó: szepmagyarorszag.hu - hirlevel <hirlevel at szepmagyarorszag.hu>
Dátum: 2012. március 21. 15:44
Tárgy: szepmagyarorszag.hu - hirlevel
Címzett: solymitomi at gmail.com



  *2012-03-21*

Szabad a pálya - új időszaki kiállítás a Közlekedési Múzeumban

 A Közlekedési Múzeum új időszaki kiállítását ajánljuk olvasóink
figyelmébe. A kiállításnak kiadónk is média- támogatója, mert nekünk is
kedves az a korszak, amit bemutat, melyben oly sok nagyszerű fejlesztés
valósult meg (e nagyszerű időszak építészeti emlékeiről írtunk Meseszép
Budapest című tavalyi lapszámunkban.)


A kiállítás a 19. század utolsó harmadába repíti vissza a látogatót,
megmutatva Magyarország 1867. és 1914. közötti közel fél évszázadának
technikai vívmányait, újításait, és képet ad nemcsak a kor nagy ívű
gazdasági fejlődéséről, hanem a korabeli mindennapokról is.

 *Kipróbálható csőposta, telefonhírmondó és virtuális realitás -a 19. és a
21. század csúcstechnikái együtt.*

*
*

A "boldog békeidők" korszaka, azaz a dualizmus 50 éve alatt elkészült a 22
ezer kilométeres vasúthálózat, hidak, közutak épültek. Pest, Buda és Óbuda
egyesülése után világvárossá fejlődött Budapest, ahol átadták a Budavári
Siklót és a Svábhegyi Fogaskerekű Vasutat, megépült a kontinens első
földalatti vasútja, megnyílt a világ legnagyobb nyílású lánchídja az
Erzsébet híd - a 21. század elején is jórészt azt az infrastruktúrát
használjuk, amit e korszak létrehozott.

A mai szemmel hihetetlennek tűnő fejlődés egyes pillanatait eleveníti fel a
"Szabad a pálya" című időszaki kiállítás, olyan magyar műszaki
találmányokat bemutatva, mint a Csonka János-Bánki Donát által megalkotott
porlasztó, Puskás Tivadar telefonhírmondója, Bláthy- Zipernowsky- Déri
mérnökhármas transzformátora, vagy a világ első villanyórája.

A kiállítás egyik leglátványosabb eleme, a több tonnás, 3 méter hosszú és 3
méter széles főként a cséplőgépek energiaellátására használt 112 éves
lokomobil, amely a mezőgazdaság gépesítésének legjelentősebb eszköze volt.
A nyitókép a látogatókat átvezeti a gépműhelybe, azt az átmenetet
szemléltetve, amely az alapvetően mezőgazdasági jellegű ország ipari
felzárkózását jelentette.

Magyarország vidéki városainak 19. századi közlekedési fejlődését a
legmodernebb 21. századi eszközökkel - az augmented reality módszer
alkalmazásával - mutatják be, ahol a látogató saját okostelefonjával, vagy
a kihelyezett tablet-ek segítségével kaphat bővebb információt.

A múzeum két szintjén kialakított tárlat a 19. században népszerű ipari- és
világkiállítások hangulatát idézi. "Pavilonszerűen" mutatja be a
mezőgazdaság, az ipar, a közlekedés és a távközlés témaköreit, valamint
betekintést enged a hétköznapi munkáslakásba, egy polgári ebédlőbe, vagy
épp az orfeumba.

A dualizmus technikatörténetét bemutató kiállításhoz közel egy éves
nyitvatartási ideje alatt számos program kapcsolódik majd, amelyekből
egyebek mellett kiderül, milyen lehetett egy korabeli nagypolgári utazás az
Al-Dunán, hogyan tartották az ünnepeket a polgári családokban, vagy hogyan
zajlott egy munkáscsalád karácsonya.



A kiállítás előre láthatóan 2012 végéig látható.



-- 
Solymosi Tamás


További információk a(z) csaladtortenet levelezőlistáról