[Csaladtortenet 2] Eszterházy gróf telepítési szempontjai

Wilde Viktor wilde.viktor at t-online.hu
2012. Május. 4., P, 03:09:39 CEST

Kedves Gábor,

Mielőtt bárkiben felébresztenéd a xenophobiát, "az egész világtörténelem
= egy magyarellenes összeesküvés" meg a "meginbáncsákamagyart"
érzületet, kérlek, gondolj a következő logikai sorra az Általad leírtak
fényében:

  * Az Írás szerint az apának kedvesebb volt a tékozló fiú, mint az, aki
    mindvégig engedelmesen mellette volt. Indoklását is érdemes olvasni
    (bárány, miegymás), mert legtágabb értelemben igaz, ma is.
  * Egy telefontársaság is jobb ajánlatot ad az új ügyfélnek, mint a
    meglévőnek, még ha rosszul is esik nekünk, hűségeseknek.
  * Mohácshoz képest a mai Mo területének lakossága 90%-ban eltűnt, mire
    a törökök kimentek (mondjuk, 1686).
  * Ahhoz, hogy egy főnemes családjával megélhessen, jövedelem kell, és
    mivel jómaguk nem dolgoznak, a földbirtokaik működtetésére
    kényszerülnek hagyatkozni.
  * A nagybirtokok megműveléséhez munkaerő kell (=evidencia), sokhelyütt
    50km-es körzetben nem maradt élő ember, tehát valahonnan hívni kell
    és legott, mert 10-20 évet nem lehet kihagyni a föld megművelésében.
  * Nyilván nagy tapasztalatod van az üzleti életben, ha egy ilyen
    gazdasági kérdésben véleményt formálsz, és akkor Te is tudod, hogy
    ha gyorsan akarsz eladni valamit (pl. pár nap múlva esedékes
    szállodai szobát vagy egy repülőgép-férőhelyet, mert a legdrágább
    egy szálloda számára az üres szoba vagy egy légitársaság számára az
    üres szék), akkor azt bombaáron kell értékesíteni.
  * Na most ez a bombaár 300 éve a jó feltételrendszer volt. Ezzel
    lehetett bevándorlókat csábítani üstöllést, a magyar jobbágy viszont
    helyben volt, őt nem kellett odaédesgetni (ld. még a meglévő
    telefonelőfizetőt vagy bankügyfelet nem feltétlenül kell rendkívüli
    ajánlattal megkínálni, mert valószínűleg anélkül sem fog mást
    választani, mert egyszerűen lusta váltani).
  * Egy kevésbé jelentős tény - azért az nem úgy volt, hogy az egyik
    házban lakott szegény magyar kizsákmányolt jobbágy, a szomszédja meg
    a kövér, dollárzsákon cilinderben szivarozó randa sváb, aki nem
    fizet adót és mindent ingyé' kap, hanem jellemzően egész falvakat,
    régiókat telepítettek be bevándorlókkal, tehát akkor biztos nem volt
    meg nap-mint-nap ez a komplexusos frusztráció a "magyarok" szívében,
    mint amit ma - retrospektíve - látok itt.

Én egy, ma jónevű professzortól tanultam a gazdaságtörténetet, arra
alapoztam a fentieket, lehet, hogy tévedett a nézeteiben, ha Te máshogy
tanultad mástól, írj. És most nem a privilegizált bevándorlók olyan
leszármazottaként nyilvánítottam véleményt, aki nem szereti a piszkálást
a származása miatt, hanem csak Hozzád hasonlóan, közgazdászként.

ÜdWV