[Csaladtortenet 2] sokszínűségünk - és egy figyelmen kívül hagyott dolog

Szabó Előd szaeltan at gmail.com
2012. Május. 5., Szo, 13:36:03 CEST

Kedves Kristóf és Lista!

Örömmel olvastam magyar nyelvünk iránt érzett szeretetedtől áthatott
soraidat.
Várkonyi Tibor könyvét említetted, erről jut eszembe:

"Két féle" család létezik:
1. amelyek kutathatóak anyakönyv előtti időkben is
2. amelyek adatok hiányában anyaköny előtt érdemben már nem kutathatóak

Az első csoport tipikusan olyan helyzetű családok összessége, amelyek
"keveredhettek", ha akartak, mert lehetőségük, ismerettségük, birtokaik
térbeli elhelyezkedése olyan volt. Sőt, olykor kötelező volt.

Logikus, hogy a második csoportba eső, felderítetlen múltú családból
jelentősen több lehet. Ezek közé tartozik a legtöbb köznemes, vagy nem nemes
család, melyekre nem jellemző, nem is lehetett jellemző és értelmetlen, sőt
hátrányos lett volna bárminemű keveredés!
Mivel még az azonos vallásúak, sőt foglalkozásbeliek is inkább egymás közt
házasodtak (pl. lelkész-családok, kőművesmesterek családjai stb.) és az
anyakönyvek idejéig elhanyagolható a keveredés, nincs okunk feltételezni
ezen csoport lényeges kevertségét az ennél korábbi múltban sem.

Eképpen tehát a klasszikus családfák kevertségéből nem lehet messzemenő
következtetéseket levonni.
A könyv természetesen ettől még méltán dicsért.

(Szerintem igazam van :))) - de azért véleményeket kíváncsian olvasnék)

üdv: Előd