[Csaladtortenet 2] Fwd: OFF-TOPIC

Wilde Viktor wilde.viktor at t-online.hu
2012. Május. 8., K, 01:32:42 CEST

Kedves Kollégák,

Tudom, hogy ez nem egy útibeszámoló-blog, és ha nem lennék dicsekvős,
meg sem írnám, de hát az vagyok:

Imént tértem vissza többnapos külföldi útról, és még odakint nagy öröm
ért: Többször megpróbáltam már felkeresni azt az 1.VH-s elfeledett
katonatemetőt, amelyről régebben olvastam a roncskutatós fórumon, és
amely Ligetfalu és Köpcsény között volna található, a határvonaltól
talán 50 méterre, a ligetfalui oldalon - hol az autómat nem mertem
otthagyni azon a ponton, a határ előtt párszáz méterrel, ahonnan már
gyalog kellett volna továbbmennem (a két települést összekötő
nyílegyenes úton a határvonalat metsző pontig mindkét irányból el lehet
autózni ma már, de azt átlépni csak gyalog szabad), hol mégis
nekiindultam, de nagy lövöldözésbe keveredtem, ami önmagában nem lett
volna újdonság, de hogy egy vadász lőjön le (nyilván azok voltak), azt
rangon alulinak találtam volna, és kimenekültem.

Most ismét - a siker minden reménye nélkül - megpróbáltam, nagy
meglepetésemre egy vadonatúj tábla jelezte a temető irányát, már autóval
is el lehetett gördülni végig oda másfél kilométer alatt, nem csupán egy
gyönyörűen felépített katonatemető várt, hanem az odaút is egy időutazás
volt - a határ két oldalán, egymástól hat méterre, egy-egy betoncsíkjuk
a két ország határőreinek, köztük egy gyepsáv nosztalgikus "vigyázat,
államhatár!" feliratokkal, majd maga a temető, amely nyilván sohasem
volt ilyen szép, mert szükségtemető volt, ma viszont emlékhely. De
bónuszként ott van egy afféle komenizmusbéli vasfüggöny-bemutató és egy
1934-ben épített betonerőd is, ágyúkkal, amelyet érdekes módon a
nácizmus terjedésétől félve húztak fel - jóelőre megérezték abból az
irányból is (van benne valami múzeum is, de rohannom kellett vissza
Bécsbe).

Csak javasolni tudom a ma már kockázatmentes látogatást minden kedves
Kollégának, megtisztelve valakik munkáját. Örüljünk, hogy végre van mit
látogatni.

ÜdWV