[Csaladtortenet 2] fésületlen gondolatok
"Dr. Balás István"
balpista at balpista.hu
2012. Május. 12., Szo, 01:42:50 CEST
Kedves Mindenki!
A kuruc-labanc, belföldi-beköltöző-kiköltöző-hazaköltöző stb. téma
kapcsán rágódom a következőkön:
Aki családkutatásra vetemedik, hamar érzékeli, hogy eleink szükségképpen
részesei voltak a magyar - és olykor nem csak a magyar - történelemnek.
Ugyan historia ezt magistra vitae, de azért nem feledhetjük, hogy a
történelmet mindig emberek közvetítéséből tanultuk.
A régebbi korokra vonatkozó történelemtudásunk legalább két tényezőn múlik:
a) az objektív történelmi tényeken, és
b) a történelem - történettudományilag (politikailag, ideológiailag)
aktuális szempontok szerint súlyozott (vagy ami ugyanez: elhallgatott
vagy kommentált) események, vélt vagy valós összefüggések - aktuális
tanításán.
- Kossuth? Görgey? Széchenyi? Deák? Kádár? Antall?
- a nemzeti fennmaradásáért küzdő (korrekt vagy - szükségképpen nem
elfogulatlan politikai minősítés szerint - inkorrekt fegyverrel vagy
fegyver nélkül szövetségeseket keresve) háborúzó román, szlovák, magyar?
- S vajon mi a véleményünk a sokáig a Neoaquistica comissio (a XX.
század végi aktuális megfelelője: földkiadó-földrendező bizottság)
ügyeit befolyásoló, s üvegzseb törvény hiányában nyilván egészen
véletlenül ezekben az években fantasztikus méretű földbirtokot szerző
Grassalkovich Antalról.
- Mi a véleményünk a XVII. századi Magyarország éves bevételének 60
százalékát kitevő marhakereskedelmet és rézkivitelt hivatalosan tiltó,
majd "hitelnyújtás" ellenértékeként a hitel visszafizetése helyett a
vámmentes kivitelt mégis csak megengedő királyokról és a nevükben eljáró
nádorokról? S az erre a váratlan lehetőségre ráharapó, s váratlanul
évtizedekig marhakereskedést űző magyar főurakról? Ez a ma már csak
kevesek előtt ismert trükk (bocsánat: hitelszerződés) vajon tényleg
mindössze az uralkodó (nádor) támogatott, s többeknek jövedelmező
korrupció volt csupán?
1. Napjaink hírözöne sem mentes a történelmi tudatunk befolyásolása
alól. Végülis politilailag távolról sem semleges nézőpont kérdése, hogy
egy távoli országban az éppen aktuális felkelőket éppen hogyan nevezi a
híradás: a velünk rossz, vagy közömbös viszonyban lévő, így azután
természetesen önkényuralom ellen fellépő hazafiak? A velünk vagy
politikai szövetségesünkkel jó kapcsolatot ápoló, így azután törvényes
kormányt megdönteni igyekvő lázadók? Majd később az egyik fél győzelme
után esetleg átíródik a hír, és idővel a történelem(oktatás) is.
2. Nézőpont (továbbá az időnként változó szemléletű politika stb.)
kérdése, hogy a politikai hírszerkesztők éppen milyen történelmi
tényeket közöltek/közölnek vagy sulykoltak/sulykolnak belénk, esetleg
mit hallgattak el vagy hallgatnak el pl. a Közel-Keleti konfliktusról.
Vajon ezekből mi kerül a történelemkönyvekbe, s mikor revideálják azokat
újra, majd esetleg ismét újra? Szükségképpen eltérő tudattartama lesz
annak, aki 1967-ben a Kossuth Rádióból az akkori hírszűrőn értesült a
történtekről, s más a tudattartama annak, aki a Szabad Európát
hallgatta, de ismét másként élte meg az eseményeket, akit valamelyik
oldalhoz érzelem fűzött. De vajon miként rögzül mindez annak a fejében,
aki ráadásul az egyik változatot hivatalosan is tanulta, majd örült,
hogy elégségest kapott ebből a tantárgyból, s azóta is igyekszik
felejteni...
3. Egy részünket az általunk szükségképpen békaperspektívából átélt
személyes történelem tényei, emlékei, s az azokhoz fűződő érzelmeink is
befolyásolnak. Nem régen feltettem a kérdést a Főiskolán: ki (volt)
Göncz Árpád. Lereszkedett a tanteremben a sűrű homály, végül egy 20 éves
könyvmoly megszólalt: "azt hiszem, hogy ő fordította a Gyűrük urát".
Tényleg! Honnan tudna többet, ha egyszer nem tanulta, s át sem élte.
4. Az utóbbi 22 évben időnként az aktuálpolitika miatt felszínre kerülő
egykori III/III-as témakör önmagában is tipikus állatorvosi ló, melyen
egyszerre szemléltethető a történelem-ismereti téma összes betegsége.
a) Kevesen emlékeznek arra, hogy a III/III kifejezést először a
politikai kampány idején 1990 elején ismertük meg, hiszen azelőtt ennek
az ügyosztálynak az ilyen nevű létezését annak államtitok volta folytán
még az ügyosztály által beszervezett besúgók sem tudhatták meg.
b) Manapság, amikor időnként "a csapból is ez folyik", egy velem
együtt a témát kutató fiatal történész barátom egészen komolyan azt
hiszi, hogy én a jogi egyetemen nyilvánvalóan tanultam erről az
ügyosztályról. Próbáltam érzékeltetni, hogy ha egy prof. ilyesmiről
beszélt volna az egyetemi hallgatóknak, akkor államtitoksértés miatt őt
nyomban lecsukták volna, de nem hitte el. Azt még kevésbé hitte el, hogy
ráadásul még a prof. sem tudhatott az államtitokról... Hm. Meg vagyok én
áldva ezekkel a fiatal történészekkel...
5. De nézzük talán a letűnt, de jellemzően évtizedekig társadalmi szintű
agymosást végrehajtó szocialista-kommunista időszakot.
a) Vannak/voltak közöttünk olyanok, akik az agymosási kísérlet
kezdetén (1947-ben) már nagykorúak voltak, így az ezt megelőző
időszakban tanulták a történelmet, s arról őriznek emlékeket. (Az
1910-ben született édesapám gyermekkorában Miskolcon még így tanulta: az
Alföld Hejőcsabától Nagyváradig tart. A Kis-Küküllő vármegye székhelyén,
Dicsőszentmártonban született édesanyám a felmenőit ért tragikus 1848.
évi preszakai vérengzés, majd a románok előli 1927-es családi menekülés
történetét még a falból kihúzott telefon mellett is csak súgva adta át
nekünk, s a románoktól való félelmét haláláig génjeiben hordozta.)
Az 1947-ben felnőttek azonban hamarosan számot vetettek azzal, hogy
óvodás-iskolás gyerekük rossz helyen bármit elkotyoghat, melyért a
kommunista államhatalom könyörtelenül lecsap a szülőkre. Így azután a
gyerekre ható kettős nevelésben előbb-utóbb gyakran a hivatalos iskolai
történelem-oktatás lett a győztes.
b) Sokan vannak közöttünk a szocialista rendszerbe beleszületettek,
akik Lenin követői agymosásos történelemtanításai alapján 1990-ig
megdönthetetlen axiómaként elhitték és terjesztették, hogy az elmaradott
kapitalizmus pusztulása és a haladó szocialista világrendszer győzelme
pusztán idő kérdése. Ők azok, akik az NDK - ma már tudjuk: részben
tiltott doppingon elért - sport-sikereit, sőt még a lengyel Wojtyla
bíboros II. János Pál pápa néven történt megválasztását is a
szocializmus előretörése bizonyítékaként értékelték.
Ők Lenin nyomán hivatalosan is úgy tanulták, s el is hitték, hogy a
vallás az elmaradott tudatú nép ópiuma, melynek kívánatos gyors elhalása
csupán felvilágosítás, szervezés és - az elmaradott tudatú nép
lecserélésével természetesen - mindössze idő kérdése...
6. Egy jóhírű budapesti gimnázium középkorú történelemtanára egy
levelezőlistán mérhetetlenül cinikusnak minősítette Antall József
egykori kijelentését: "tetszettek volna véres forradalmat csinálni"...
Miután akkori tisztségemnél fogva jelen voltam az idézett kijelentésnél,
s pontosan ismertem hogy ez a megjegyzés milyen konkrét probléma milyen
konkrét megoldási javaslat-változata kapcsán született, ezért helyre
kellett tennem a félinformációval rendelkező tanár urat. Elhallgatott, s
bízom abban, hogy azóta nem hergeli hülyeséggel a tanítványait. De mi
van azokkal a tanulóival, akik korábban ezen a téren tévesen tanulták
tőle a közelmúlt magyar történelmét?
7. Ezek után nem logikátlan, hogy ami nekünk az aktuális elnyomónk
elleni szabadságharc, az a minket elnyomó nézőpontjából csupán a
rebellisek lázadása.
Mindezekből hajlok arra a következtetésre, hogy a családtörténettel
foglalkozó szakmai levelezőlistánk nyilvánvalóan még rövid távon sem
lehet alkalmas fórum a történelem-ismereteinkkel és véleményeinkkel
kapcsolatos összecsapásokra. Ez egy egészen más szakma, melynek
művelőitől nézetem szerint az emberiség kihalásáig sem várható, hogy
konszenzusra jutnak.
Vígasztaljon minket az a tudat, hogy más szakmák is ilyenek. Pl. ahol
ahol van két közgazdász, ott köztudottan nyomban van legalább három
vélemény...
BalásPista
További információk a(z) csaladtortenet levelezőlistáról