[Csaladtortenet 2] anyakönyvi adatok

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2012. Május. 18., P, 15:19:24 CEST

Kedves Listatársak!

Az anyakönyvi bejegyzések " hiányosságai" szegény dédapámnál összeadódtak.
A családfakutatás kezdetén a családi iratokból kezemben volt a
nagyapám keresztlevele,és a dédapám házasságlevele. Innen nem tudtam
továbblépni. Annyit tudtam, hogy a dédapámnak  Dragovics Éva volt a
felesége, és1856-ban Vasszécsenyben kötöttek házasságot.
A házasságlevélben nem tüntették fel a szülők nevét, és azt sem, hogy ez a
dédapám második házassága volt. Átnéztem Vasszécsény anyakönyveit, ott sem
jegyeztek fel többet, valószínű azért, mert a plébános sem találtam  meg a
keresztelését, mint ahogy én sem, bár azt beírták, hogy 1828-ben született.

Kinyomoztam , hogy Koltán hunyt el 1897-ben, halálakor apjaként A Istvánt
diktáltak be, s azt, hogy anyja neve ismeretlen.

Némi nyomot jelentett, hogy  2 évvel a házasságkötése előtt , ugyanazon  a
házszámnál, amit a házasságkötésnél lakóhelyeként beírtak, találtam egy
halotti bejegyzést A Istvánnéról, lánynevét azonban nem tudtam kiolvasni.
Az én olvasatomban lehetett Miles, Mikes, Nitis, meg még más is, de nem
voltam benne biztos, hogy a név a dédapámhoz köthető, s fogalmam sem volt
róla, hol keressek ilyen nevet.

Közben átnéztem a környező 12 község anyakönyveit, hátha megtalálom
keresztelését, és szüleinek nevét, amiről csak annyit tudtam a halotti
anyakönyvből, hogy az apát A Istvánnak hívták.

Miután kutatásom nem hozott eredményt, próbaként beírtam a mormon keresőbe
a szülőkhöz A István és Miles Anna nevét. A találat: 1853-ban
Meszlenben kereszteltek egy Adorján Annát, akinek szülei A István és Milos
Anna voltak / nem Miles/.

Ezután kértem le Meszlen anyakönyveinek mikrofilmjeit, ebben
1847-ben megtaláltam az első házasságkötést,  és a szülők, A József és N
Moór Julianna nevét. Tehát dédapám apja nem István volt, hanem József.

E házaspárnak, most már tudom, hogy az ükszüleimnek, több gyermekét is
kiírtam az anyakönyvből, de mivel István nem volt köztük, nem gondoltam,
hogy ők a felmenők.

Most aztán folytathatom a kutatást további ősök után!

Az már csak hab a tortán, hogy nagyapám 1922-as anyakönyvi bejegyzésénél
anyjaként / már itt Komárom megyében / Dragovics Éva helyett Gerebenics
Évát diktáltak be az anyakönyvbe. Kiderítettem, hogy egyik lánytestvérének
a férjét hívták Gerebenicsnek.

Bár nagyon örülök az eredménynek, egy kicsit úgy vagyok vele mint az
egyszeri könyvelő, amelynek történetével idősebb kollégáim szórakoztattak
anno, mérleg készítés idején. A történet így szólt : miután hosszadalmas
egyeztetés után kihozta egyezőre a mérleg két oldalát / eszközök - források
/, az asztalra csapott,  végre egyezik mondta, s utána mérgében összetépte
az egészet.

A Éva