[Csaladtortenet 2] mormonok keresztelés

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2012. Május. 23., Sze, 11:25:40 CEST

Kedves Imi !

Kutatási tapasztalataim szerint a reformátusoknál könnyebbséget jelent,
hogy nem két keresztszülő van, hanem sok esetben az egész rokonságot /
pl. az anya, az apa testvéreit és azok házastársait / meghívták komának,
és  be is jegyezték az anyakönyvbe. Ez alapján is össze lehet rendezni a
családot. Ilyen adatokhoz viszont a mormonok adatbázisából sosem juthatsz
hozzá, ha csak fel nem teszik a képeket, mint a polgári anyakönyveknél. Az
ilyen kutatás azonban nagyon időigényes.

Tapasztalatom szerint, ha több azonos nevű család volt a faluban a lelkész
is igyekezett megkülönböztető jelzőt feltüntetni, pl. alsó, felső, idősebb,
ifjabb, sőt a ragadvány neveket is. Ilyen információhoz is csak az
anyakönyvből lehet hozzájutni.

Nekem a házszám is sokszor segített, mert nem minden helyiségben
változtatták őket állandóan.Több " rejtélyt " sikerült kiderítenem, azzal
hogy a házszámból indultam ki, s elfogadtam akkor is mikor az ellentétesnek
tűnt az általam gondolt teóriával, de a végén helyesnek bizonyult.

A családfát végül is, nagyon sokszor, csak több éves kutató
munkával lehet  véglegesnek tekinteni, vagy még akkor sem.

Itt van pl. az én Adorján ükapám, akit 5 évig kerestem a Vas megyei
anyakönyvekben. Aki ugye nem István, hanem József, pedig én már Istvánnak
szerettem meg  gondolataimban, most " barátkozom " a József névvel.

Most a levéltárban forgatom az anyakönyvek mikrofilmjeit, köztük olyan
anyakönyveket is amelyeket korábban már átnéztem. Megtaláltam az ükanyám
keresztelését is, neve Moór Julianna, aki a mormon adatbázisban Szor
Juliannaként szerepel.

De hát végül is a mormon adatok alapján jutottam el hozzájuk, valóságos "
detektív" munkával, Rozália unokájuk keresztelési adatai segítségével. E
leányzót Meszlenben keresztelték, pedig az anyakönyvi bejegyzés szerint a
szülők Szécsényben laktak.
Töröm a fejem a miért? Talán azért mert  édesanyja Meszlenben született ,
de az is lehet, hogy az ottani plébánoshoz, Adorján Józsefhez ragaszkodtak
? Újabb rejtély.

További jó és türelmes kutatást kivánok!

Üdv. A Éva