[Csaladtortenet 2] Szatmárnémeti Levéltár

István hatvany hatvany.istvan at gmail.com
2012. Okt. 29., H, 08:19:39 CET

Kedves fórumozók

A múlt héten sikerült régi tervem megvalósítanom. Eljutottam
Szatmárnémetibe az állami levéltárba.
a tapasztalataimról néhány sor.
A levéltár könnyen megtalálható a város szívében. Az emberekkel könnyű
kommunikálni az utcán mert majd mindenki tud magyarul.
A levéltárban már más a helyzet. Magyarul csak a biztonsági őr a folyosón,
a személyzet egyáltalán, és a jelenlevő kutatók tudnak akik gyakorlatilag
kivétel nélkül magyar származásúak, vagy Magyarországról érkeztek. A
levéltári rend gyakorlatilag megegyezik az itthonival.Ott is ki kell
tölteni egy kutatási engedélyt kérő nyomtatványt ami hasonló adatokat
tartalmaz mint nálunk, (lakcím, név, személyiig. szám) de román nyelvű.  A
kutatás ott is ingyenes. Az 1800 előtti anyagokat külön előre kell kikérni,
az 1800 előtti  anyakönyveket is. Az anyakönyvek nincsenek mikrofilmen,
hanem eredeti formájukban  kell lapozni.
A személyzet igen udvarias, de csak románul tud. A nyomtatványok
kitöltésével én is csak úgy boldogultam, hogy segített egy magyar
származású kutató aki Romániában él. Én Érdengeleg, és Géres (Miskolczy
családok) anyakönyvei miatt mentem át.  Érdengeleg 1770 től érdekelt (
Fényes család) ezért előre kellett volna engedélyt kérnem. Mivel
Magyarországról érkeztem ettől esetemben rugalmasan eltekintettek. A nyitva
tartás fél  kilenctől fél négyig, hétfőtől péntekig. Összességében kellemes
tapasztalatokat szereztem, normálisan tudtam kutatni

H.István