[Csaladtortenet 2] Fwd: Születés bejelentése

Peppi peppi004 at gmail.com
2012. Sze. 15., Szo, 11:23:00 CEST

Kedves Pál!
Köszönöm az Általad - lustaságomra tekintet nélkül - nyújtott
segítséget. Már összeszedtem magam, és az Általad adott info alapján
tovább kerestem. Alább itt az eredmény tájékoztatásul mindenkinek (a
hazai anyakönyvezésre és a bejelentési kötelezettségre vonatkozóan
is).
Köszönettel:
Csontos Péter

1894:XXXIII.tcz.

I. FEJEZET
A születési anyakönyvről
35. § Minden gyermek születése legkésőbb a születéstől számitott egy
hét alatt, illetőleg a 39. § esetében a legközelebbi hétköznapon, a
17. § értelmében illetékes anyakönyvvezetőnél bejelentendő.
A bejelentésre fokozatosan, az alábbi sorrend szerint, kötelesek:
a) a törvényes atya;
b) a szülésnél közremüködött bába;
c) a szülésnél segédkezett orvos;
d) mindazok, a kik a születésnél jelen voltak;
e) az, kinek lakásában a születés történt.
Ezeken kivül a bejelentésre kötelezett:
f) az anya, mihelyt erre már képes.
36. § A bejelentésre a sorrendben utóbb nevezettek csak akkor
kötelesek, ha megelőző kötelezett vagy nincsen, vagy pedig a
bejelentés megtételében akadályozva van.
A bejelentés szóbeli, s a bejelentésre kötelezett, vagy annak
megbizásából más oly egyén által teljesitendő, ki a születésről
közvetlen tudomással bir.
37. § Szülházakban, kórházakban, letartóztatási intézetekben,
dologházakban, laktanyákban vagy egyéb polgári vagy katonai
közintézetekben történt születések bejelentése az intézet
előljáróságának kizárólagos kötelességét képezi.
V. FEJEZET
Magyar állampolgár külföldön történő születésének, házasságának és
halálának anyakönyvezéséről
77. § Magyar állampolgár születése, házassága és halálesete, ha
külföldön történik, a hazai anyakönyvbe is bejegyzendő.
Ily esetben illetékes anyakönyvvezető a születés bejegyzésére nézve
az, kinek kerületében a szülőknek lakhelyük van, ennek hiányában a hol
az atya, illetőleg anya községi illetőséggel bir. Törvénytelen
gyermekeknél az anya községi illetősége mérvadó. Házasságok
bejegyzésére azon anyakönyvvezető illetékes, a kinek kerületében a
férj lakik vagy lakhely hiányában községi illetőséggel bir. A
haláleset bejegyzésére nézve az az anyakönyvvezető illetékes, a kinek
kerületében az elhaltnak lakhelye volt, ennek hiányában a hol községi
illetőséggel birt.
78. § A bejegyzés vagy az érdekelt felek által felmutatott külföldi
anyakönyvi kivonat alapján, vagy a fennálló nemzetközi szerződések
értelmében hivatalból közölt külföldi anyakönyvi kivonat alapján
történik.
Azon hivatalból közölt külföldi anyakönyvi kivonatok alapján, melyek
által érintett egyének községi illetősége meg nem állapitható, a
bejegyzések Budapest-belvárosban történnek.
79. § A magyar kormány felhatalmazást adhat az osztrák-magyar
monarchia diplomatiai képviselőjének, consulának és ezek
helyettesének: hogy saját kerületében magyar állampolgár születésére
és halálesetére, nemkülönben a házassági jogról szóló törvény 29.
§-ának e) pontja értelmében előtte kötött házasságokra nézve
anyakönyvvezető gyanánt járjon el.