[Csaladtortenet 2] Orosz hadifogságból hazatért személy házasságkötése

Pócsi Zsolt pocsimail at gmail.com
2012. Sze. 28., P, 12:45:40 CEST

Kedves Éva!

Nekem van erre egy történetem.

Dédapám testvére, Pócsi Sándor az első világháborúban orosz fogságba
került, majd onnan szabadulva 1921 januárjában elvette Theona
Anfinogenova orosz polgárnőt Üzbegisztánban, Andijonban.

1922-ben ott kint született egy gyermekük, és még abban az évben
eljöttek ide, Szabolcs megyébe. A kinti orosz nyelvű házasságlevelet a
Belügyminisztériumban fordították, hitelesítették a házasság tényét,
és az itteni - Nyírmihálydi - házassági anyakönyvbe 1923-ban beírták,
így törvényesítve lett a kint született gyermek is. Mivel Pócsi Sándor
szülei, illetve testvérei egy része már Nyírmihálydiban éltek.

Családi emlékezet szerint a feleség nem tudott magyarul, ha
társaságban volt, és nevettek, azt hitte rajta nevetnek. Pár évet
éltek itt, aztán visszatértek Andijonba, ahol Pócsi Sándor cipész
volt. 1945 körül az itthoni rokonság egyik tagja elment őket
megkeresni Üzbegisztánba, de csak a magyarul is kitett cégtáblát
találta meg. Az ottani szomszédok azt mondták ennek a rokonnak, hogy a
család elmenekült.
Mivel azóta sem hallott senki erről a rokonságról, lehet hogy Sztálin
népírtási akciójának estek áldozatul, és a szomszédok kegyes
hazugságot követtek el.

Tehát a Te esetedben azt kellene tudni, hogy hazatérésükkor hova
jöttek haza? Az ottani település házassági anyakönyveit kellene
átnézni a hazatelepülés évétől egy-két évet. Utólagosan B. M.
engedéllyel lett beírva, így ha meglesz a bejegyzés, a B. M. szám
alapján is  lehet kutatni, bár nem tudom, mennyi az elévülési éve az
ilyen iratoknak?

Üdvözlettel
Zsolt