[Csaladtortenet 2] A családfakutatás apró örömei

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2013. Ápr. 22., H, 12:28:28 CEST

Kedves Listatársak!

Nagy öröm egy családfakutatónak, ha a családban hallott történetek
egy-egy morzsája igazolást nyer az anyakönyvek kutatása során. Nekem
legalábbis igen.

Anyukám és az anyósom is az elmúlt hónapokban lettek volna 100 évesek.
Ők szívesen és sokat meséltek a múltjukról, én pedig változó
lelkesedéssel, de türelemmel hallgattam történeteiket,sokszor egyedül,
mert a család többi tagjainak ilyenkor gyorsan akadt valami  sürgős
elintézni való dolga.

Aztán mikor a családfa kutatására adtam a fejem, többször eszembe
jutott egy-egy történet mikor az anyakönyveket bújtam.A közvetlen
felmenők keresésén kívül próbáltam kideríteni milyen alapja lehetett
egy-egy ilyen történetnek.

Fiatal korunkban nagyon szerettünk a Vértesben kirándulni, sokszor
megfordultunk Vérteskozmán is. Ez egy pici,a Vértes erdejében eldugott
település, lakóit Eszterházy gróf telepítette be németekkel az 1700-as
évek első felében. / Ma többnyire fővárosi művészek pihenő helye, akik
igyekeznek megőrizni a falu régi arculatát. A lakberendezési lapokban
gyakran látni képeket róla./

Mikor elmeséltük a szülőknek merre jártunk, anyósom mindig
megemlítette, hogy kislány korában ő többször volt ott a szüleivel
bucsuban. Lovas kocsival  mentek, nagy erdőn keresztül. Arról nem
érdeklődtem , milyen rokonhoz mentek, akkor ez még nem érdekelt.

Most viszont megtaláltam az anyakönyvben, hogy édesapja öt
lánytestvére közül egy oda ment férjhez, tehát a nagynénijéhez mentek.

Apróság, de én nagyon megörültem ennek a találatnak is. Ilyen
találatok is hozzá tartoznak a családfakutatás szépségeihez.

Természetesen vannak még történetek, melyeknek nem sikerült végére járnom.

Egyik ezek közül anyai nagymamám testvéréhez kapcsolódik, aki az első
világháború áldozata lett, és a neve a családi emlékezet szerint
megtalálható egy Kolozsváron található emléktáblán. Sajnos e téren nem
sikerült még a kutatásban előre jutnom.

Ha netán valaki Vérteskozmát kutatja, annak felhívom a figyemét, hogy
az Eszterházy Levéltárban megtalálható az első bevándorlók származási
helye, érkezésük dátuma, életkorukkal együtt.

Hasonló apró örömöket kívánok minden családfakutatónak.

Üdv. A Éva