[Csaladtortenet 2] Fw: Nagykanizsai I.sz igazoló bizottság iratai 1945-1946

Páli István oregpali at t-online.hu
2013. Ápr. 22., H, 17:36:01 CEST

Kedves Éva!

Az igazoló bizottságokat a II. világháború után a vesztes államokban
mindenütt létrehozták. Azok mindenütt a győztesek szája íze szerint
működtek. Alapvetően a háborús bűnök kivizsgálásának előkészítése volt a
feladatuk. Közben elvégezték a régi rendszer kádareinek is az
átvizsgálatát,a hatalmi hierarchiához kapcsolódó személyek cseréjét.
Egy hatalomnak joga van az állampolgárainak cselekvését vizsgálni,
különösen, ha az az állam fennállását veszélyezteti.
Ez történt nálunk is, de Németországban is. Ausztriában viszonylag gyorsan a
népbíróságra bízták az esetek kivizsgálását és megítélését.
De hasonló vizsgálatok folytak az USA területén az ötvenes években, a
kommunista és/vagy gyanús személyek ellen, és néha ma is, ha a hatalom úgy
ítéli meg.
Jól érezted az összetettségét.

Üdvözlettel.: Páli István