[Csaladtortenet 2] Fwd: Magyar Nyelv és Könyv Ünnepe az Országos Széchényi Könyvtárban

Tamás Solymosi solymitomi at gmail.com
2013. Aug. 15., Cs, 17:19:26 CEST

Hátha valakit érdekel

---------- Továbbított levél ----------
Feladó: PR <pr at oszk.hu>
Dátum: 2013. augusztus 15. 13:58
Tárgy: Magyar Nyelv és Könyv Ünnepe az Országos Széchényi Könyvtárban
Címzett: "pr at oszk.hu" <pr at oszk.hu>

*A NEMZETI KÖNYVTÁRBAN MEGTEKINTHETŐ Weöres titokzatos "kék könyve" és 16.
századi lendvai könyvritkaságok*

****Tisztelt Hölgyem! Tisztelt Uram! Kedves Barátaink!****

A tizenegyedik alkalommal megrendezésre kerülő Magyar Nyelv és a Magyar
Könyv Ünnepének díszvendége idén a Budavári Önkormányzat szlovéniai
testvérvárosa, Lendva, a programok központi témája pedig a gyermekirodalom.
****

Az Országos Széchényi Könyvtár mindkét témához kapcsolódik kiállításokkal
és ismeretterjesztő előadásokkal a Budavári Palotában 2013. augusztus 30-án
és 31-én.****

*A Bánffy család alsólendvai udvara - **a 16. századi magyar kultúra egyik
szellemi centruma** *

Csak erre az alkalomra vesszük ki védett raktárunkból Kulcsár Györgynek, az
alsólendvai Bánffy-család udvari papjának műveit. Bánffy Miklós udvara a
16. századi Mura- és Drávavidék jelentős protestáns szellemi központja
volt. A kor híres nyomdásza, Hoffhalter Rudolf keze nyomán itt születtek
meg a bemutatásra kerülő könyvritkaságok: "Az ördögnec a penitencia tarto
bünössel való Vetekedéséröl" (1573), "Az halálra valo keszöletröl rövid
tanossag-ról" (1573), és a  "Postilla" (1574).  ****

*A Bánffy családról, a kor művelődéstörténetéről, a tudós pap műveiről
Bánfi Szilvia, a Könyv- és Művelődéstörténeti Kutatások Osztályának
munkatársa tart előadást:*

* *

*Augusztus 30-án (péntek) 15 órakor*

*Augusztus 31-én (szombat) 11 és 15 órakor*

* *

*Weöres Sándor a napot és a holdat igazgatja*

Ezt a címet adta Illés Árpád festő, grafikus, Weöres Sándor barátja annak a
linómetszetnek, mely a költőt valóban Nap és Hold mozgatójaként, azaz a
világegyetem mozgásban tartójaként ábrázolja.
Kamarakiállításunkon - amely ízelítőt ad a szeptember 17-én nyíló
Weöres-Illés nagykiállításból - kicsik és nagyok egészen közelről lehetnek
tanúi ennek a titokzatos teremtő játéknak: a két garabonciás barát munkáit
láthatják, Illés Árpád metszeteit Weöres Sándor munkáihoz, mindkettőjük
rajzait, és nem utolsósorban a közönség előtt még soha nem szerepelt,
titokzatos "kék könyvet", Weöres saját kezű gyerekverseivel. Weöres Sándor
kozmikus költő. Befogadja és nyelvében újjá alkotja mindazt, amit a világ
elébe tár. ****

Ősi teremtésmítoszok, röpke pillanatok, színek, érzések, ritmusok kelnek
életre és telítődnek jelentéssel tolla alatt, mint ő maga mondja,
titokzatosan, megmagyarázhatatlanul. Ebből a befogadásból születik meg a
számtalan "gyerekvers" is, a kozmosz semmivel sem kisebb súlyú szeletét
megjelenítve, és a befogadó, ugyancsak újjáteremtő olvasók legszélesebb
rétegét megszólítva. ****

*
Weöres Sándor mindannyiunk számára ismerős, mégis örökre titokzatos
világáról Földesi Ferenc, a Kézirattár vezetője tart előadást:*

*Augusztus 30-án (péntek) 16 órakor*

*Augusztus 31-én (szombat) 13 és 16 órakor*

* *

*A kiállítások megtekinthetők 2012. augusztus 30-án és 31-én 10-18 óráig. A
belépés díjtalan.  ** *
*Az előadásokra részvételi szándékát szíveskedjék jelezni a
pr at oszk.huemail-címen legkésőbb 2012. augusztus 29.   12 óráig.
*

--
Solymosi Tamás