[Csaladtortenet 2] Anyakönyvi adatok rögzítése

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2013. Dec. 6., P, 14:52:25 CET

Kedves Listatársak!

Folytatva a kiválasztott Tata környéki község  anyakönyvi adatainak
feldolgozását, a halotti adatok, bejegyzések szemrevételezése után
készítettem egy statisztikát. Ebből kiderült, hogy az 1898-1921-es évek
halottainak / 929 fő / 54 %-a 14 éven aluli gyermek, zömében csecsemő volt.

/ Azt gondolom, hogy ez nagyon szomorú statisztikai adat. József Attila
Hazám című versének sorai jutnak eszembe, biztos mindenki ismeri, ezért nem
idézem. /

Ezért úgy döntöttem,hogy az adatok rögzítésénél a házasságkötések Excel
tábláját kibővítem két oszloppal az egyikbe a vőlegény /férj /, a másikban
a menyasszony / feleség / halálozási időpontját rögzítem / úgy
gondoltam,hogy a 14 éves kor alatt elhunyt gyermekek már nem vihetik tovább
a család nevét, nincsenek leszármazottaik /.

Ekkor ismét szembesültem a családi nevek eltérő írásmódjával, illetve
változásával. Egy-egy nevet csak hosszas keresgélés, a házasságnál beírt és
a halálozáskor bediktált évek összevetésével, no és némi
helyismeretteltudtam összepasszítani.Így jöttem rá
pl. hogy az 1877-ben Freudler-ként házasodott vőlegény 1913 évi halálakor
már Freiler-ként  szerepel az anyakönyvben, napjainkban is így ismerik a
nevet. A sort folytathatnám.

Persze ez a fajta rögzítés sokkal több időt igényel, mint az anyakönyvi
adatok rögzítésének az a módja, amely így szól " írd amit látsz "/ én is
azt írtam, csak megjegyzést is fűztem hozzá /.

Az a gondolat is megfordult a fejemben, mennyivel egyszerűbb lenne, ha egy
általam ismeretlen helység anyakönyvi adatait rögzíteném,akkor talán semmi
nem késztetne további kutakodásra a nevek elírását látva, mert  pl.
helyismeret híján azt nem is észlelném.

Bízom benne, hogy az ilyen fajta adatrögzítésnek is lehet értéke, ha úgy
döntök, hogy az adatokat megosztom másokkal is.

Üdv.
A Éva