[Csaladtortenet 2] Temetkezési szokások

gyorgy weber wegyor at gmail.com
2013. Dec. 8., V, 21:05:46 CET

Kedves Éva!

Annyit még hozzátennék, hogy a kistelepülések temetőiben is - mint a
templompadoknál - valamilyen jogcímen "kiérdemelt", frekventál helyek
voltak. A bejárathoz, a kápolnához, vagy a ravatalozóhoz (melyeket
többnyire a nép keze épített fel "társadalmi mun kában") közeli sírhelyek
értékesebbek voltak, melyek - ha nincs a gyerekeknek külön parcella - hamar
elfogytak volna. Ráadásul a sírhelysorokat is nehezebb volt tartani
(helykihasználtság!), ha lépten-nyomon megtörik a kis sírokkal.
Apám mesélte, hogy a gyerekparcella volt mindig a legszebb, mert minden
család érintett volt, az asszonyok rendben tartották, s a novemberi ünnep
idején megható volt a sok felvirágzott kis sírt látni. De ott nem csak
Mindenszentek mapján volt virág, hanem év közben is, és ezek a sírok intő
jelként figyelmeztették a felnőtteket, hogy a felnőtt kort megérni nem
valami, ami az élettől jár, hanem (Isteni) ajándék.
De biztosan voltak más praktikus okai is a gyerekparcelláknak.
üdv:
gy.