[Csaladtortenet 2] Temetkezési szokások

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2013. Dec. 9., H, 11:44:21 CET

Mindenkinek köszönöm a listán és magánban küldött válaszát.Érdekes
információkat sikerült begyűjtenem, olyan szempontokat is megismertem
amelyekre én nem is gondoltam.

Hála Istennek ma már nagyon ritka a gyermekhalálozás így a téma ma már
aktualitását vesztette. A még meglévő gyermek sírok, azok tömbjei, azonban
emlékeztetnek azon időszakra amikor gyermeket temetni nem volt ritkaság.
Őket, biztos vagyok benne, a család éppúgy meggyászolta, mint a többi
elhunytat.

Az én első halottal való találkozásom is egy kis gyermek halálához
kapcsolódik. 6-8 éves koromban a nagyszüleimnél nyaraltam, ahol akkor még
háznál ravatalozták fel a halottakat. A nagymamám engem is magával vitt a
halottas házhoz , a kis fehér koporsó, a halott gyermek látványa úgy
felkavart, hogy éjjel leestem az akkor még jó magas ágyról, úgy találtak
rám az ágy mellett a földön fekve. Azóta már megedződtem, sajnos !

Igen, a családfakutatás során láttam már eddig is hogy milyen sok gyermek
hunyt el, de ez nem minden családot érintett egyformán. Egy-egy család
érintettségét sok minden befolyásolta / járványok, anyagi helyzet, stb. /.
Az általam készített statisztika mögött is sok-sok egyéni sors húzódik meg,
az összesített  adatok nagyságrendje engem mégis meglepett.

Különben az általam vizsgált községben is kezdik már felparcellázni a
gyermek sírokat, mivel a temető a falu központjában található, nem
bővíthető, kevés a hely.
Amely sírokat még gondozzák, azokat azonban nem bántják . A temető
kerítésénél  külön állították fel  síremlékeiket, feltüntetve, hogy  ott a
falu gyermekeinek síremlékei találhatóak. / sok családot telepítettek ki
1947-ben, a halottak azonban itt maradtak /

Mégegyszer köszönöm a válaszokat.

Üdv.

A Éva