[Csaladtortenet 2] útmutatás kérés

Cs. Kovács Attila cskovacs.attila at kisalfold.hu
2013. Feb. 14., Cs, 08:40:33 CET

Kedves Listatársak!

Egy érdekes (legalábbis számomra) ügyben szeretném eligazításotokat kérni, illetve véleményeteket olvasni.

Az egyik ősöm, Pénzes József 1788-ban Lébényből (Moson vm.) nősült át Rábaszovát (Sopron vm.)nevű településre. Ezt a vonalat nemrégen térképeztem fel. Feltűnt, hogy némely 1800-as évek közepi anyakönyvi bejegyzésben nemesként vannak feltüntetve az utódok. A napokban oldalról oldalra átnéztem a szováti anyakönyveket, és kiderült, hogy valamennyi Pénzes-bejegyzésnél ott van a nobilis, vagy a nemes jelölés, már a század elején is.
Ugyanakkor utánanéztem Lébény község összeírásainak is. A XVIII. században a család tagjai végig szerepelnek az adózó jobbágyok sorában. Különböző iratokban is megtalálni a nevüket, mint a község tisztségviselői. Pénzes Jakab például az 1700-as évek közepén azt írta neve után, hogy "tanács". Ugyanő néhány évvel később községi kamarás.

A kérdés tehát az, hogy a család Rábaszovátra került ága mitől lett nemes új lakóhelyén? Elképzelhető, hogy csak bemondásra a plébános beírta nevéhez, hogy nemes? Nem kellett ezt bizonyítani? Tudom, jó volna megnézni XIX. századi jobbágyösszeírásokat Rábaszovátról, hogy ott szerepelnek-e, de ezekhez még nem fértem hozzá.

Kíváncsian várom, Ti mit gondoltok erről?

Köszönöm a türelmet: Attila