[Csaladtortenet 2] Hódmezővásárhelyiek, figyelem!

Erzsi Kovácsné keresone at gmail.com
2013. Feb. 19., K, 23:22:10 CET

Kedves Edit!

Én Hódmezővásárhelyen élek, de csak a római katolikus anyakönyveket
forgatom.
Dr. Imre József viszont híres szemorvos volt.
Nem tudom hol nősült, 5 gyermeke volt.

Üdvözöllek: Kovácsné Erzsi

wiki.nlvk.hu/index.php/Imre_József_(1851-1933)<http://wiki.nlvk.hu/index.php/Imre_J%C3%B3zsef_(1851-1933)>

 (H. 1851.dec.18. - Bp. 1933.szept.9.)

Szemész, egyetemi tanár

Édesapja, Imre Sándor
(1820-1900)<https://wiki.nlvk.hu/index.php?title=Imre_S%C3%A1ndor_(1820-1900)&action=edit&redlink=1>
 nyelvész, irodalomtörténész a Magyar Tudományos Akadémia tagja.
Középiskolai tanulmányait Debrecenben végezte. A pesti orvosi egyetemi
diploma megszerezése után (1874) pályafutását a pesti szemészeti klinikán
Schulek Vilmos tanársegédjeként kezdte el. 1876-ban németországi,
franciaországi és belgiumi szemklinikákon gyarapította tudását. Hazatérve,
a vidéki gyakorló orvosi munkát választva a tanársegédi állás helyett,
Gyomán telepedett le. Három éves praktizálás után 1879-ben
Hódmezővásárhelyre költözött, és általános orvosi gyakorlatot kezdett
folytatni. A város közegészségügyi állapota, különösen a sok trachomás
szembeteg újra kapcsolatba hozta a szemsebészettel. 1883-ban rövid
tanulmányutat tett Hirschberg szemészprofesszor berlini szemklinikáján,
mely nagyban segítette Vásárhely közegészségügyi állapotának rendbetételét
célzó munkáját. A
Serház<https://wiki.nlvk.hu/index.php?title=Serh%C3%A1z&action=edit&redlink=1>
 téri nyilvános "kórházban" 1884-ben az ő indítványára hozták létre a
szemészeti osztályt, hogy a Pestre küldendő trachomás szembetegeket
kezelhessék, így megtakarítva a fővárosi kórházi költségeket. Egyben
megbízást kapott az osztály vezetésére is. 1887-ben szemész főorvossá
nevezték ki, mely tisztet 1909-ig töltötte be. Ez alatt az idő alatt a
szemészeti osztály 1898-ban önálló szemkórházzá fejlődött, és ő lett a
Kapitány (ma Imre József) utcában felépülő intézmény igazgatója. 1902-ben ő
és Weisz Adolf kezdeményezésére alakult meg a tüdőbetegség gyógyításáért
küzdő vásárhelyi Szanatórium
Egyesület<https://wiki.nlvk.hu/index.php?title=Szanat%C3%B3rium_Egyes%C3%BClet&action=edit&redlink=1>.
1909 jún. 23-án "Imre József szemkórházi főorvost a szemészet nyilvános
rendes tanárává kineveztetett", és még ebben az évben megkapta a kolozsvári
szemészeti klinika professzori állását is. Az első világháborút lezáró
békeszerződések következtében a Romániához került városból Szegedre
áttelepített egyetem tanári karával együtt ő is a városba került, ahol az
1921-ben létesült szemklinika professzora lett. Itt 1924-ig, nyugdíjazásáig
dolgozott. Alapító tagja, majd 1925-től 1930-ig elnöke a Magyar
Szemorvostársaságnak. 1926-ban az Országos Orvosszövetség elnöke.
Szakirodalmi munkássága rendkívül gazdag. Ezt mutatja közel 130
publikációja. Elévülhetetlen érdemei vannak a trachoma elleni küzdelemben.

Fontosabb munkái: Dimmer: A szemtükör és diagnosztika használata Bp. 1889.
(ford.) Az orvosi ethika Bp. 1925. A trachoma-ügy és a szemkórházak. =
Orvosi Hetilap, 1904. A szem fénytörési rendellenességei. (A szemészet
kézikönyve). 1909. Orvosi etika. Bp. 1925.

Irodalom: Grósz Emil: Imre József. = Orvosi Hetilap, 1933. Erzsébet
közkórház évkönyve 1905-1930. H. 1930. Bartók Imre: A magyar szemészet
története. Bp. 1954. Radnót Magda - Kenyeres Ágnes: ifj.Imre József Bp.
1979. Magyar életrajzi lexikon. Bp. 1981. 774. p. Vásárhely jelesei H.
1974. Györffy István: Magyarországi szemorvosok életrajzi adattára Bp.
1987. Szegedi egyetemi almanach (1921-1996). Szeged, 1997 Magyar
tudóslexikon. Bp. 1997.

B.G.

 Hódmezővásárhely jeles tudósai. (szerk. Kovács István
<https://wiki.nlvk.hu/index.php/Kov%C3%A1cs_Istv%C3%A1n>, Kruzslicz
István Gábor <https://wiki.nlvk.hu/index.php/Kruzslicz_Istv%C3%A1n_G%C3%A1bor>,
Szigeti János <https://wiki.nlvk.hu/index.php/Szigeti_J%C3%A1nos>) H.,
Máyer Ny., 2000. ISBN 963-86087-0-6