[Csaladtortenet 2] anyakönyvek vezetése

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2013. Feb. 24., V, 16:41:33 CET

Kedves Listatársak!

Mohl Adolf " Tata plébánia története " című könyvében olvastam az
anyakönyvek vezetéséről, és a kántortanítók feladatairól a
mellékletben található sorokat.

Hogy ne csak mindig a plébánosok írását dicsérjük, vagy - talán
többször - marasztaljuk el !

A névelírásokról még annyit talán érdemes megemlíteni, hogy a nevek
kiejtése, formája és írása is sokat változott az idők folyamán.
Sokszor magunk is alig ismerünk rá a nevünkre egy régi anyakönyvi
bejegyzés megtekintésekor.Fokozottan érvényes ez az idegen eredetű
neveknél.

Hadd hozzak fel egy példát. Egyik Tata környéki, többségében német
eredetű családok lakta, falu 1763-as lélekösszeírását dolgozta fel, az
1960-as években a falu akkori plébánosa.  A megyei könyvtárban
olvasható kiadványban, sokszor alig ismertem rá a ma is ott élő lakók
neveire. A plébános ugye a latin nyelv kiváló ismerője, de nem ismerte
annyira a falun élő családokat, hogy ki tudja következtetni,hogy az
összeírásban melyik ma is ott élő család nevéről lehet szó / nem csak
a német eredetű nevek esetén /

Én is csak a halotti anyakönyvek kutatásával, az összeírásban szereplő
személyek további sorsának feldolgozásával  következtettem az eredeti
nevekre. Az összeírásban szereplő névsor viszont nagy segítségemre
volt a családfa kutatásban.

Ilyen tapasztalatok alapján talán nem is kellene olyan nagyon
kritizálni a neten olvasható listákat.

üdv. A Éva